Verandert de pluimveeketen met de samenleving mee?
Marc Jansen, directeur van Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (koepelorganisatie van de supermarkten) is n van de inleiders tijdens het Pluimvee Symposium. Hij stelt dat er ook ruimte is voor leveranciersmerken vanuit de vleeskuikenhouderij. Versproducten in supermarkten worden veelal onder huismerk aangeboden, maar ook in vers zijn producentenmerken mogelijk. Binnen supermarkten liggen daar ook mogelijkheden voor, maar dan moet de keten wel merken willen bouwen. Vooral smaak is dan van belang, want als het lekker is dan krijg je herhalingsaankopen.
Webcams
Meer transparantie binnen de sector kan de verkoop ook stimuleren. Volgens Jansen kun je denken aan webcams in stallen. Ook al kijken er weinig mensen naar, alleen al het feit dat je het doet en dat op de verpakking terug laat komen verkoopt al beter.
Uitdagingen ziet hij ook. Amazon heeft de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods Market overgenomen en het is volgens hem een kwestie van tijd dat ze ook in Europa actief gaan worden. Meer concurrentie op de consumentenmarkt leidt dan tot prijsdruk in de keten.
Bekijk de symposiumpagina voor meer informatie en het aanmelden. Deelname voor pluimveehouders is gratis.