Carrefour lanceert eerste blockchainkip

Zo kunnen consumenten achterhalen op welk pluimveebedrijf de kip gehouden werd, welk voer ze kreeg, hoe en wanneer ze getransporteerd werd, en waar en wanneer ze werd geslacht. Carrefour heeft tot doel om aan te tonen dat het proces voor 100 procent eerlijk en transparant verloopt want Carrefour kan zelf niets aan de gegevens veranderen. Dat meldt het Vlaamse Pluimvee in haar wekelijkse nieuwsbrief.
Op termijn wil Carrefour dit bij het merendeel van zijn producten gaan invoeren. Dit jaar zouden nog eieren, tomaten, zalm, rundergehakt, melk, kaas, sinaasappels en honing aan de beurt komen. Minister Ducarme heeft intussen ook het principe van blockchain ontdekt en heeft reeds aangekondigd om de toepassing ervan in de agrovoedingsketen grondig te onderzoeken.

Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: Pluimvee
Beeld: Ingrid Sweers, Agrio archief