Suzanne Wolfs nieuwe kennismaker pluimvee
Ik ben opgegroeid op het vleeskuikenbedrijf van mijn ouders in Moergestel, vandaar mijn passie voor pluimvee, zegt de 24-jarige studente. Wolfs is actief voor Young Poultry People. Dat is een groep jongeren uit de vleeskuikensector die zich samen inzetten voor sectorpromotie onder andere op de sociale media Facebook en Instagram.
Momenteel zit ik in de afstudeerfase van de opleiding Bedrijfskunde & Agribusiness aan HAS Hogeschool in Den Bosch, zegt Wolfs. Het afstudeerproject Kennismaker Pluimvee bestaat uit twee opdrachten: een onderzoeksopdracht en een netwerk opdracht.
Data in de vleeskuikenketen
Voor de netwerkopdracht vervult Wolfs meerdere taken zoals het leggen en versterken van verbindingen tussen HAS Hogeschool en de pluimveesector; het organiseren van projecten en bijeenkomsten; het regelen van opdrachten, stages en vragen koppelen aan de juiste personen en het in beeld brengen van ontwikkelingen en innovaties binnen de sector.
Naast mijn netwerkactiviteiten als kennismaker werk ik aan een onderzoeksopdracht over data in de vleeskuikenketen bij Nepluvi, de vereniging van de Nederlandse pluimveeverwerkende industrie. Ik onderzoek of en welke data in de vleeskuikenketen sectorbreed gegenereerd en gedeeld zouden kunnen worden.
Met dergelijke managementinformatie zouden bedrijven beter inzichtelijk kunnen krijgen hoe er gescoord wordt op bepaalde variabelen, waar ze waar mogelijk op bij kunnen sturen. Hiervoor interview ik experts in de pluimveeverwerkende sector en andere schakels in de keten. Met behulp van mijn oriterend onderzoek hoop ik dat er een goed beginnend beeld ontstaat over of en hoe een sectorbreed datasysteem opgezet kan worden.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Twitter, Suzanne Wolfs, Bram Teeuwsen