Verkoop gangbaar kuikenvlees
Dat zegt Rinke Donkers. Ik ben helemaal niet tegen het houden van vleeskuikens in concepten. Wel vind ik dat de vleeskuikenhouders met gangbare kuikens ook met hart en ziel werken aan een goed stukje kip zonder antibiotica, 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Daar zijn ze trots op en het is heel vreemd dat die kip nauwelijks in Nederland te koop is. De consument heeft nauwelijks keuze. Conceptkuikens zijn opgezet vanuit welzijnsdoelstellingen maar zijn niet duurzamer. Dat stoorde Rinke en hij wilde iets daaraan doen.
Kipsalon
Samen met AndrOlislagers, die al jaren met mobiele markt- en grillkramen kipproducten verkoopt, zette hij Kipsalon op; gangbaar kippenvlees inkopen en afzet via vleeskuikenhouders. Donkers regelt de distributie, website en verkoopafspraken. Het lijkt makkelijk vlees vanaf thuis verkopen maar de vleeskuikenhouder moet zich realiseren dat het tijd en energie kost. Je verkoopt vlees; dat moet veilig en hygiisch gebeuren. En je verkoopt een verhaal; hoe je de kip produceert, vertelt Rinke Donkers.
Groeiproces
Familie van Doorn, vleeskuikenhouders uit het Brabantse Heeswijk Dinther besloot om kipverkoop vanaf thuis te gaan verkopen. Ze richtten de garage in als Kipsalon, kochten koel- en vrieskisten en startten in september 2017 met de verkoop. Miranda van Doorn: Een mooi leerproces. We startten met onlineverkoop maar dat viel tegen. Nu verkopen we elke woensdagmiddag vers- en diepvrieskip. De klanten kunnen terecht zonder vooraf te bestellen. Het inschatten van de hoeveelheid is moeilijk maar vers vlees wat over is, vriest Miranda in. Het assortiment is inmiddels uitgebreid met snacks en kippensoep.
Eigen verhaal
Klanten komen terug en nemen vaak een hele voorraad mee. Ik vind het leuk om te doen. Het kost wel tijd en energie maar het contact met consumenten is leuk en geeft voldoening. Steeds meer mensen weten de weg naar onze Kipsalon te vinden. Wekelijks nu 20 tot 30 klanten, vertelt Miranda. Een tot twee keer per maand plaatsen ze een kleine advertentie in een regionaal weekblad maar ze moet het vooral hebben van de mond-op-mond reclame.
In de Kipsalon hangen aan de muur fotos van opzet kuikens tot en met schoonmaak van de stallen en de Kipsalon ziet er professioneel uit. Op deze manier wil familie van Doorn bijdragen aan de beeldvorming van kip.
Beeldvorming, een beter imago en een lekker stukje kip leveren. Daar doe ik het voor. Geteresseerde vleeskuikenhouders kunnen altijd contact met mij opnemen, zegt Rinke Donkers. Voor meer informatie kijk op www.kipsalon.com.