Landbouwsector moet PR- en promotiekrachten bundelen
Caroline van der Plas, initiatiefneemster van Boerenburgertweet en ex-woordvoerster van NVV/POV, sprak voor een zaal met prominente varkenshouders, bestuurders van landbouworganisaties en vertegenwoordigers van bedrijven, die in de afgelopen tien jaren hebben bijgedragen aan het succes van en de artikelen in Pig Business.
Vertel je verhaal als varkenshouder zelf, anders vertellen anderen het verhaal voor je, stelde Van der Plas. Met de anderen doelde ze heel duidelijk op de Groene Elf. Elf organisaties en personen met een anti-varkenshouderij agenda, die wel hun krachten gebundeld hebben en samenwerken. Ze weten op slimme wijze hun anti-varkenshouderij boodschap aan de burger te verkondigen en op die manier de politieke en maatschappelijke discussie te dicteren. Er is een enorme beweging van allerlei organisaties die de varkenshouderij bekritiseert en in een negatief daglicht zet. Wij doen hier te weinig aan. Het is alsof we een voetbalwedstrijd spelen en pas in de tweede helft op het veld staan met een achterstand van 10-0."
Investeren in PR
Het belang van goede PR en communicatie moet volgens Van der Plas nog nadrukkelijker bij varkenshouders en de hele landbouwsector op het netvlies staan. Boeren zijn druk met het bedrijf en velen zijn ook druk met hun werk, maar als landbouwsector moeten we wel investeren in PR; ook de individuele boer. Er staat een loep op de varkenshouderij en die gaat niet weg. Binnen de NVV/POV hebben we daarom gezorgd voor een full-time PR medewerker.
Het goede nieuws is dat maar een klein percentage, zon vijf procent, van de Nederlandse bevolking tegen de varkenshouderij is en die groep koopt de producten toch niet. Van der Plas vindt dat de PR gericht moet zijn op 95 procent van de bevolking.
Cruciale plekken
Toch is de impact van de 5 procent groot en bestaat er een slimme communicatiestructuur. De PvdD brengt de politieke boodschap, maar overal zitten er anti-veehouderijmensen op cruciale plekken. Wakker Dier is vriendjes met de media. Veel van deze mediamensen zijn allemaal verbonden aan de PvdD. Ze werken allemaal samen. Ze bekritiseren elkaar ook nooit. Er is daarnaast nooit tegelijkertijd een campagne van Wakker Dier en Varkens in Nood. Ze stemmen dit met elkaar af om op die manier altijd hun boodschap gespreid te verspreiden."
Boeren hebben nog wel eens ruzie met elkaar of zijn het onderling oneens. Samenwerking en bundeling van krachten worden dan lastig. Bovendien maken de Groene Elf gebruik van de onderlinge verdeeldheid. Er wordt veel aan promotie gedaan door landbouworganisaties, maar er vindt geen afstemming en bundeling van krachten plaats. Soms worden er twee campagnes in hetzelfde weekend gehouden."
Maatschappelijk draagvlak
Van der Plas wijst ook op onderwerpen als mest en het gebrek van een maatschappelijk draagvlak voor mest, terwijl mest juist een heel waardevol product is. De varkenshouder weet dat, maar de burger niet. Op de een of andere manier krijgen we dit verhaal niet over de bne. Daarnaast vraagt ze zich af waarom de sector woorden als Bulk gebruikt voor waardevolle producten. Dat soort uitingen met een negatieve connectie moeten worden voorkomen. Ze vindt ook dat de vakmedia, waaronder Pig Business, veel meer gericht moeten zijn op het positief uitdragen van de varkenshouderij en niet telkens met artikelen moeten komen die wijzen op negatieve zaken als sterftecijfer of verslechtering van dierwelzijn. Positieve insteek is belangrijk, want de vakmedia worden niet alleen gelezen door varkenshouders, ook door de Groene Elf.