Wisserhof bereikte met Boerburgertweet ruim 1 miljoen mensen
Jacco Wisserhof bereikte ruim 700.000 mensen op Facebook en @boerburgertweet kreeg daar 1.000 nieuwe volgers. Op Twitter bereikte de legpluimveehouder ongeveer 500.000 mensen. De grootste piek werd op 8 augustus bereikt; de dag dat het bedrijf van Wisserhof vrijgegeven werd: 218.000 op Facebook en 175.000 op Twitter.
Fijne reacties
Terugkijkend op de twitterweek zegt Jacco Wisserhof: Het was fijn om die week als twitterboer actief te zijn. Deels een uitlaatklep van alles wat op ons afkwam. Het gaf mij de mogelijkheid om alles netjes te vertellen waar we tegen aan liepen en wat we allemaal meemaakten." Wisserhof twitterde filmpjes van het vernietigen van eieren, de grote mediabelangstelling en praktische zaken die hij die week meemaakte. We hebben echt superveel reacties gehad. Dat medeleven deed ons zo goed. Toen de eierautomaat weer open was, kwamen wildvreemden uit de auto om ons een hart onder de riem te steken. Echt geweldig," zegt Jacco.
Twee jaar @Boerburgertweet
Boerburgertweet bestaat 17 augustus twee jaar. De drijvende kracht Caroline van der Plas, oprichter van Boerburgertweet, helpt je enorm in die week," aldus Jacco Wisserhof.
Op Twitter heeft Boerburgertweet nu 7.715 volgers en op Facebook 14.000. Dagelijks bereikt @Boerburgertweet op deze manier tienduizenden burgers met het echte verhaal van de boer.
Vleeskuikenhouder Stijn Derks was de eerste twitterboer van dit account. Nu hebben meer dan 100 boeren, waaronder een groot aantal pluimveehouders, hun verhaal gedeeld met de burgers.
Draagvlak is ruimte om te ondernemen
Communiceren is een must voor boeren en tuinders. Social media is een laagdrempelige manier om burgers over het boerenleven te vertellen. Door het delen krijg je begrip en vragen en wordt de dialoog gestart. Hierdoor krijg je draagvlak waardoor je ruimte voor ondernemen krijgt. Natuurlijk kost het twitteren wat van je tijd maar het levert je veel meer op. Niet direct in euro's maar wel de ruimte om te ondernemen," zegt Caroline van der Plas.
Ze kan nog altijd boeren gebruiken die een week willen twitteren via @boerburgertweet. Boeren uit alle sectoren zijn welkom. De oogsttijd is ook een mooie periode om verslag van te doen. Elk bedrijf heeft iets unieks te vertellen en nieuwe volgers hebben eerder twitterweken natuurlijk nog niet gezien. Meld jezelf aan of schakel iemand in die jouw verhaal op social media vertelt," aldus de initiatiefneemster. Belangstellende boeren kunnen een mail sturen naar carolinevanderplas@outlook.com