Beter leven 1 ster kippenvlees moet groeien
Erik Kieftenburg, verantwoordelijk bij Albert Heijn voor kip, vis en vlees, onderstreepte dit verhaal en gaf aan dat de consument meer en meer duurzame producten wil komen en daarom het aandeel scharrelvlees bij Albert Heijn zal toenemen.
Samen randvoorwaarden creen
Op het 10 jarig jubileumfeest van het Beter Leven Keurmerk en het Volwaard scharrelvleesconcept op het scharrelvleeskuikenbedrijf van Niek en Janny van de Borne in het Brabantse Reusel stelden alle partijen vast dat zij gezamenlijk de randvoorwaarden moeten zien te creen die het mogelijk maken de productie van duurzaam kippenvlees uit te breiden. Daarbij waren behalve de initiators Coppens Diervoeding, de Dierenbescherming, Plukon Food Group en de ZLTO ook de Provincie Noord-Brabant en Albert Heijn aanwezig.
Erik Kieftenburg wees daarbij naar het succes van Volwaard-scharrelvleesconcept en het bijbehorende stalsysteem waarmee in 2007 Beter Leven werd getroduceerd. Mede dankzij de samenwerking met Albert Heijn kon Beter Leven in de daaropvolgende tien jaar uitgroeien tot het meest geaccepteerde keurmerk bij consumenten. In dezelfde periode steeg het aantal Beter Leven/Volwaard-stallen van zeven naar 140.
Sectoroverschrijdend en ketenbreed
Voor Coppens Diervoeding is Beter Leven/Volwaard het bewijs dat sectoroverschrijdende en ketenbrede samenwerking doorslaggevend is geweest voor het huidige succes. Alles draait om wederzijds vertrouwen, stelt Ad Kemps (Innovatie- & Projectmanagement). Zo stak de Dierenbescherming natuurlijk haar nek uit door met ons in zee te gaan. En ook de betrokkenheid van Albert Heijn is cruciaal geweest. Zij bleven partner, ook in de spannende beginjaren." Zowel Kemps als De Jong vrezen dat de strenge regelgeving die Brabant oplegt een concept als Volwaard beperkt. Het zou jammer zijn als de provincie de Volwaardkip naar andere provincies of het buitenland jaagt. Ad Kemps benadrukte dat de reguliere vleeskuikensector naast de concepten moet blijven bestaan om transitie te kunnen genereren.
Van niche naar volwaardige markt
Volgens Anne-Marie Spierings, gedeputeerde Agrarische Ontwikkeling, toont de groeiende consumentenvraag aan dat de populariteit van dier-, milieu- en omgevingsvriendelijk vlees pluimveehouders een haalbaar perspectief biedt. Het mooie van tien jaar Beter Leven is dat pluimveehouders die zulk kippenvlees aanbieden niet langer nichespelers zijn, maar een volwaardige markt bedienen. In Nederland, en mogelijk op korte termijn ook daarbuiten. Een markt die meer gericht is op kwaliteit dan kwantiteit. Voor ons als provincie voldoende reden om te kijken hoe we die ontwikkeling binnen Brabant verder kunnen ondersteunen, binnen de onlangs aangescherpte milieueisen."
Geen onnodige belemmeringen
Het Beter Leven-succes laat zien dat veehouders in Brabant de verduurzaming van de sector serieus oppakken, vertelde Linda de Bie, teammanager Markt & Keten ZLTO. En een bewijs dat boeren oplossingen hebben op het gebied van dierenwelzijn en graag aan maatschappelijke vraagstukken werken. Beter Leven is een prachtig voorbeeld van ketenbrede aanpak. We hebben nu ernstige bedenkingen bij de aangescherpte milieuplannen van de provincie Noord-Brabant. Die werpen juist onnodige hindernissen op voor dit soort concepten en voor de boeren die ze moeten beleveren."
Uitbreiding naar Duitsland
De inschatting dat Beter Leven een norm kan vormen voor een eenduidige Noordwest-Europese kwaliteitsmarkt blijkt uit overleg dat de Dierenbescherming voert met de Deutscher Tierschutzbund. We kijken hoe we tot dezelfde dierenwelzijnseisen kunnen komen, legt Marijke de Jong (programmamanager Beter Leven Keurmerk) uit. Vervolgens is het een kwestie van afstemmen met slachterijen, de verwerkende industrie en supermarktketens. Zon harmonisatie betekent natuurlijk extra afzetmogelijkheden voor Nederlandse pluimveehouders."