'Vleeskuikensector wordt meer afhankelijk van export'
Dat schrijft de Rabobank donderdag 9 juni in een nieuwe Cijfers en trends uitgave voor de vleespluimveesector.De voerwinstniveaus per vierkante meter zijn volgens de eerste verwachtingen in 2016 met circa 9 procent gedaald ten opzicht van voorgaand jaar naar ongeveer 70 euro.
Dat ligt nog steeds boven het langjarig gemiddelde, na een jarenlange stijging is dit een indicatie van gewijzigde marktomstandigheden. De Rabobank ziet perspectief in meer afstemming binnen de keten om optimaal aan te sluiten op gerichte wensen vanuit de markt. Onderscheidend zijn is de oplossing om in de toekomst weerstand te kunnen bieden aan kostprijsverschillen binnen Europa. Zo kan de sector zijn toekomstperspectief zelf vormgeven.
Sociale acceptatie
Om de ambities van de vleespluimveesector te kunnen realiseren is sociale acceptatie het key issue volgens Rabobank. Aandacht voor omgeving en maatschappelijke wensen kunnen het perspectief van de vleeskuikenhouderij versterken. Daarnaast ook het perspectief van het individuele bedrijf, wat belangrijk is om continueit te kunnen borgen. Ook richting eventuele opvolging of overdracht is het perspectief van het individuele bedrijf relevant. De consumptie van pluimveevlees binnen de Europese Unie groeit de laatste 7 jaar met circa 1,5 procent per hoofd van de bevolking. De verwachting is dat deze lijn nog doorzet.
40 procent conceptproductie
Het aantal vleeskuikens dat diervriendelijker wordt gehouden onder het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming is in 2016 toegenomen van 17 naar 21 miljoen. Op dit moment valt 35 tot 40 procent van de productiecapaciteit onder een bepaald concept. De rest produceert voor het reguliere segment.
De aandacht voor dierwelzijn groeit in Noord West Europa, waardoor er mogelijk vanuit Nederland kansen ontstaan om concepten internationaal uit te rollen. Door invulling te geven aan de maatschappelijke vraag naar diervriendelijk produceren is de markt voor concepten waaronder scharrelvleeskuikens de afgelopen jaren gegroeid en deze zal naar verwachting verder groeien. De groei van concepten heeft tot gevolg dat extra aandacht voor vierkantverwaarding nodig is, dit kan door productontwikkeling en ondersteuning via reclamecampagnes.
Import toegenomen
In Europa is ongeveer 65 procent van de pluimveevleesmarkt vers vlees. Hiervan wordt circa 50 procent in Noordwest Europa geconsumeerd. Wereldwijd groeit het verbruik van pluimveevlees sterker dan dat van andere vleessoorten.Gemiddeld genomen is het beeld voor pluimveevlees positief.
Als gevolg van de competitieve wereldmarkt is de import naar de EU eveneens toegenomen met 7 procent (25.000 ton), vooral vanuit Brazilien Thailand. Oekrae is naast exportbestemming ook de derde belangrijkste exporteur naar de EU geworden.
Zie voor meer informatie deCijfers en trends uitgave voor de vleespluimveesectorop de website van de Rabobank.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: Rabobank
Beeld: Marel Stork Poultry Processing