Vleeskuikensector in Elsevier
![](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/01/65/435/img_0086.-detail.jpg)
Maar ook de sector moet zelf moet meer aan de weg timmeren", vindt Gert-Jan Oplaat, voorzitter van de Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende industrie (NEPLUVI).
Haal schermen weg
Niet achter de schermen werken, maar de schermen weghalen en de consument laten zien dat we goed en verantwoord bezig zijn", aldus de woorden van de voorzitter.
In het artikel legt hij de pluimveeketen uit en benadrukt de gepassioneerde en innovatieve ondernemers die meegaan met de veranderde samenleving.
Naar elkaar luisteren
De beste kip bestaat niet Elk voordeel heeft zijn nadeel: een biologische kip heeft meer ruimte maar de gangbare kip heeft een betere CO2-voetafdruk.
Oplaat pleit voor transparante communicatie over pluimvee en een open dialoog met burgers, consumenten, maatschappelijke organisaties en politiek. Hij vindt dat de politiek meer respect zou moeten tonen voor de agrarische sector. Nederland is nummer 2 in de wereld wat de export van agrarische producten betreft. In 2016 ging het om ruim 88 miljard euro, een record.
De bijdrage in Elsevier is een onderdeel van de campagne Kip in Nederland. Lees hier het artikel.