Vleeskuikensector praat consument bij over ontwikkelingen

Vernieuwingen in de vleeskuikensector volgen elkaar in hoog tempo op. Voortdurend worden resultaten geboekt die de bedrijfsvoering in de praktijk verbeteren, juist ook op punten van milieu, dierenwelzijn en voedselveiligheid. Internationaal gaan we hiermee aan kop en krijgen we zelfs complimenten uit Brussel, schrijft Nepluvi in een persbericht.
In eigen land willen we ook duidelijk maken dat kip het vertrouwen van de consument meer dan waard is. We doen dit in de nieuwe editie van onze sectorcampagne Kip in Nederland, we doen ons best om nog beter te worden. De uitingen zijn te zien in Trouw, AD, Het Financieele Dagblad, NRC, Volkskrant en online.
Trots
Gert Jan Oplaat, voorzitter van brancheorganisatie Nepluvi, de initiatiefnemer van de campagne, is enthousiast over de voortdurende verbeteringen in de vleeskuikensector.
De ondernemers in onze sector zijn vernieuwend en staan open voor verbeteringen. In onze nieuwe campagne laten we hen zelf aan het woord. Consumenten moeten beslist even worden bijgepraat over de snelle ontwikkelingen. Buitenlandse bezoekers zijn al onder de indruk. Ook in eigen land mogen we best trots zijn op de resultaten van de ingeslagen weg.
Nederland voorbeeldland
In de nieuwe editie van Kip in Nederland staan voorbeelden van verbetering en vernieuwing centraal. Bijvoorbeeld de goede resultaten die worden behaald met het verminderen van het antibioticagebruik.
Ten opzichte van 2009 is de afname al ruim 70 procent, mede dankzij goede samenwerking in de sector en - onder andere - de inspanningen voor een robuuster kuiken. De EU roemt Nederland nu zelfs als een voorbeeldland op dit punt.
Groene energie
Een ander voorbeeld van vernieuwing dat in de etalage staat, is de omzetting van kippenmest en strooisel tot stroom en mineralen in de centrale van BMC Moerdijk. Groene energie dus, in plaats van een mestprobleem.
Zoals wel vaker in deze sector komt het initiatief voor deze centrale gewoon uit de pluimveesector zelf, of zoals n van de vleeskuikenhouders in de campagne zegt: Ik vind het mooi dat we in deze sector de problemen gewoon aanpakken en oplossen.
Tenslotte gaat de campagne in op het fokken van nieuwe kippenrassen, die trager groeien en daarmee voldoen aan wensen uit de markt. Hiermee wordt ingespeeld op de veranderde vraag van de Nederlandse retail en consument naar diervriendelijker kippenvlees. Ook in het buitenland wordt met belangstelling naar deze ontwikkeling gekeken.
We zijn nooit klaar
Gert-Jan Oplaat wil enkele malen per jaar aandacht vragen voor de nieuwe ontwikkelingen in de sector. Kip is een belangrijk product voor de consument. Wij willen laten weten dat we er heel hard aan werken om het vertrouwen meer dan waard te zijn. Tegelijkertijd is de campagne ook een signaal naar de ondernemers toe, een erkenning van hun inspanningen. Maar klaar zijn we nooit. Als je internationaal aan kop wilt blijven, moet je jezelf blijven verbeteren.
Vleeskuikenhoudersgeportretteerd
Als onderdeel van de campagne zijn drie ondernemers uit de vleeskuikensector geportretteerd. Mensen die graag meer willen weten worden doorgeleid naar n van de landingswebsites opwww.kipinnederland.nl: