'Vleeskuikenconcepten zijn ingevuld'
Dat vertelde inkoopdirecteur Kees van Oers van Plukon woensdagavond 29 maart tijdens de Pluimveeweb thema-avond Markt en Ondernemen Vlees in Meppel. In 2015 en 2016 zijn veel vleeskuikenhouders omgeschakeld van reguliere vleeskuikens naar trager groeiende vleeskuikens voor de nieuwe supermarktenconcepten. Maar nu is die vraag vanuit de supermarkten grotendeels ingevuld. Daarom is er nauwelijks ruimte voor nieuwe toetreders tot deze concepten, tenzij er vleeskuikenhouders weer terug gaan naar reguliere vleeskuikens, legt Van Oers uit. Inmiddels is circa 40 procent van de stalcapaciteit in Nederland bestemd voor deze concepten, volgens hem.
De inkoopdirecteur benadrukte dat Plukon ook veel concepten heeft met reguliere vleeskuikens. Hij keek ook even terug. In 2005 was er n concept; het reguliere vleeskuiken. In 2010 hadden wij als Plukon zes concepten. Naast reguliere kip verkochten we toen ook al biologische-, scharrelkip en een 5XD kip in Duitsland. In 2015 had Plukon maar liefst 21 verschillende kipconcepten. Hoeveel het er in 2025 zijn, weet ik niet. Maar het zullen er zeker niet minder worden, verwacht hij.
Steeds meer klanten vragen namelijk om onderscheidend vermogen met hun product. De vraag naar langzamer groeiende kip komt momenteel grotendeels uit de Nederlandse retailmarkt. Nergens anders ter wereld bestaat deze hoge standaard voor dierwelzijn.
Positief over toekomst
Wereldwijd blijft de reguliere kip, vanwege haar lage kostprijs en efficiency, veruit het belangrijkste. Verschuiving naar concepten, zowel langzaam groeiend als regulier, vindt plaats zodra landen hoger op de zogenaamde welvaartsladder komen te staan. Wij moeten ons realiseren dat wij vooral voor deze omgeving - met een hoog welvaartsniveau - produceren.
Plukon ziet de toekomst voor de Nederlandse vleeskuikenhouderij met vertrouwen tegemoet. Er komen ook voor reguliere kuikens meer concepten, waarmee vleeskuikenhouders zich kunnen onderscheiden. Als voorbeeld noemt hij het zogeheten enrichment programma waarbij vleeskuikenhouders hun stal verrijken met daglicht, strobalen en zitstokken. Afnemers zoals McDonalds betalen extra voor kip uit deze programmas. Die meerprijzen kunnen we door vertalen naar vleeskuikenhouders.
Sterke concurrentiepositie
Van Oers verwacht dat de reguliere vleeskuikenhouderij een sterke concurrentiepositie houdt. Met name in de reguliere vleeskuikenhouderij is de kostprijs belangrijk. En wat betreft de kostprijs kan Nederland concurreren met de landen om ons heen. Een uitzondering hierop is Polen. Maar Polen gaat ook niet alle kip voor West-Europa produceren. Als het politieke klimaat niet te ongunstig wordt, zie ik daarom voldoende toekomst voor de Nederlandse vleeskuikenhouderij.
Of de reguliere vleeskuikenhouderij in Nederland kan groeien, weet hij niet. In Nederland moeten pluimveehouders pluimveerechten kopen. Dat is de beperkende factor en maakt een uitbreiding duur en bij de huidige prijzen voor pluimveerechten wellicht zelfs onverantwoord. Iedere ondernemer moet hierbij echter zelf beoordelen of hij kan groeien.
'Geen conceptkip uit Polen'
Hoewel Plukon sinds kort ook actief is in Polen, verwacht Van Oers niet dat de Plukon (goedkopere) conceptkuikens uit Polen gaat kopen. Onze conceptkuikens komen momenteel van vleeskuikenhouders uit Nederland en vleeskuikenhouders uit de grensstreek in Belgien Duitsland. Dat is over vijf jaar nog zo verwacht ik, zei hij na een vraag uit het publiek. In Polen zijn ze nog niet bezig met dit soort concepten met allerlei spelregels. Daar ligt de focus gewoon op reguliere vleeskuikens houden.
Van Oers ziet de Nederlandse vleeskuikenmarkt ook niet veranderen in integraties zoals bijvoorbeeld in Duitsland. Dat past niet bij de Nederlandse cultuur van ondernemen, zei hij na een vraag uit het publiek. Wel verwacht hij dat er meer samenwerkingsverbanden tussen een aantal partijen ontstaan in de Nederlandse vleeskuikenketen.