Aandeel kip met keurmerk stijgt met 20 procent in supermarkt
Dat concludeert Wakker Dier na analyse van cijfers van IRI Nederland. Zes jaar geleden ging van elke 100 euro die aan kip werd uitgegeven 7 euro naar kip met een keurmerk. Inmiddels is dat 19 euro. Dat komt mede doordat supermarkten onder druk van actiegroepen zoals Wakker Dier geen reguliere kip meer verkopen maar overschakelden op langzamer groeiende kip.
De omzet van kip met 1 ster Beter Leven van de Dierenbescherming steeg vorig jaar met 28 procent.De omzetstijging van biologische kip was 17 procent. De totale verkoop van keurmerkkip steeg met 29 procent. De totale omzet van kip nam met 6 procent toe. De omzet in gangbaar pluimveevlees en vlees uit het welzijnsconcept dat Albert Heijn en Plus hebben ontwikkeld steeg met bijna 2 procent.
Verse kip
Wakker Dier heeft een analyse gemaakt van de omzetcijfers van kip in supermarkten. Dit betreft verse kip uit het vleesschap, dus niet de vleeswaren of producten waar kip in is verwerkt. De cijfers komen van marktonderzoeksbureau IRI Nederland en zijn gebaseerd op de kassascans van vrijwel alle supermarktketens, met uitzondering van Aldi en Lidl, met een totaal marktaandeel van 85 procent.
Albert Heijn en Plus stellen voor het pluimveevlees dat zij aanbieden aan vleeskuikenhouders de eis dat zij een maximale bezetting van 16 dieren per vierkante meter hanteren, terwijl Jumbo hogere dierenwelzijneisen stelt zoals daglicht en ongeveer 13 vleeskuikens per vierkante meter. Wakker Dier ziet deze kip als een tussenstap en vindt dat supermarkten moeten kiezen voor pluimveevlees met minimaal 1 ster binnen Beter Leven welzijnskeurmerk van de Dierenbescherming.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: Wakker Dier
Beeld: Ellen Meinen