Jumbo, Albert Heijn, Plus en Deen verkopen uitloopei als scharrelei

Door EU-regels mogen veel bedrijven vanaf 2 februari hun eieren niet meer als vrije-uitloopeieren verkopen, omdat de hen dan langer dan 12 weken is opgehokt. Vorige week werd het idee genoemd dat supermarkten deze voormalige vrije uitloop eieren in aparte doosjes kunnen verkopen, waarop een sticker staat met uitleg richting de consument.
Voor deze eieren zouden ze dan een hogere prijs kunnen vragen om gedupeerde leghennenhouders tegemoet te komen. Het idee erachter was dat de consument begrip zou hebben voor de situatie waarin leghennenhouders met vrije uitloop nu verkeren.
Praktisch obstakel
Net als Albert Heijn, Jumbo, Plus en Deen kiezen de meeste supermarkten ervoor eieren van vrije uitloop bedrijven als scharreleieren te verkopen. Het gaat om heel grote aantallen eieren, dat kan niet altijd omgegooid worden met nieuwe stickers en wikkels. Het is een praktisch obstakel, zegt Henrieke Crielaard van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) tegen Omroep Flevoland.
Hubert Andela van Anevei, de belangenvereniging van eierhandelaren en eiproductfabrikanten, noemt de situatie zorgwekkend. Hij vreest voor lange termijn schade aan het marktsegment, naast de grote inkomstenderving voor de sector op korte termijn.
Europese consumentenclub
We proberen nu de Europese consumentenclub mee te krijgen. Eurocommissaris Hogan gaf deze week geen verruiming voor de status van vrije uitloop eieren omdat consumenten volgens hem dan misleid zouden worden. Wanneer de Europese consumentenclub ook pleit voor een korte termijn oplossing, staan we als Europese eierkolom sterker en beslist Hogan mogelijk alsnog anders, vertelt Andela.