'Scharreleiprijs daalt niet direct'
Volgens de econoom blijft de consumentenbehoefte naar eieren overeind, ook al zijn er straks geen vrije uitloop eieren meer in de schappen. Ook al stijgt het aanbod van scharreleieren, ik verwacht geen prijsval.
Wel hebben pluimveehouders die vrije uitloop eieren produceren te maken met een flinke schadepost doordat hun eieren voor lagere prijzen de markt op gaan, laat hij weten. Alle bedrijven worden geconfronteerd met een lagere opbrengstprijs.
700.000 euro per week
Wageningen Economic Research heeft berekend dat het om 3.000 euro per week gaat voor een doorsnee-bedrijf. Met 6 miljoen leghennen in Nederland gaat het om een totaalbedrag van 700.000 euro per week voor de hele sector.
Supermarkten kunnen er voor kiezen om vrije uitloopeieren alleen in scharreleidoosjes te verkopen of om deze eieren in aparte doosjes te verkopen, waarop een sticker staat met uitleg richting de consument. Grote vraag is of consumenten bereid zijn meer te blijven betalen voor vrije uitloopeieren van hennen die opgehokt zijn.
Lees aanstaande zaterdag 4 feburari de uitgebreide analyse van pluimvee econoom Peter van Horne in de vakbladen Velpost en Vee &Gewas.
Radio 1
Peter van Horne was woensdag 1 februari ook te horen over dit onderwerp op Radio 1. Luister hier het fragment terug. Het item met Van Horne start om2:17:44 uur.