Video: McDonald’s: Wakker Dier geeft ernstig vertekend beeld
Wakker Dier voert sinds 2012 campagne tegen de reguliere kip. Een groot aantal supermarkten hebben de verkoop van reguliere kip vervangen door kip met minimaal een ster van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. McDonald's serveert reguliere kip. De nieuwe commercial is een vervolg op de tv-spot tegen de reguliere kip bij de fastfoodketen uit 2016. McDonald's is het grootste horecabedrijf van Nederland met maar liefst 248 restaurants en drie miljoen gasten per week.
Reactie McDonald's
McDonalds is op de hoogte van de aangescherpte campagne waarin Wakker Dier nog altijd een ernstig vertekend beeld schetst over de kip bij McDonald's. Ieder kipproduct van McDonalds voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen, waarbij voedselveiligheid niet ter discussie staat. McDonalds gebruikt reguliere kip van vaste en gecertificeerde leveranciers, die tijdens het productieproces met respect en zorg omgaan met de kippen", zegt Eunice Koekkoek, manager communicatie McDonald's Nederland.
Balans mens, dier en milieu
McDonalds voldoet samen met haar leveranciers aan de eisen en normen die in Nederland en Europa gelden voor dierenwelzijn en gaan hierin zelfs verder. Bij de productie van ons kippenvlees nemen wij altijd de balans tussen dierenwelzijn, maar ook milieu en betaalbaarheid voor onze gasten in acht. Wakker Dier doet dat niet en beoordeelt uitsluitend op haar dierenwelzijnstandaard zonder oog te hebben voor andere factoren. Dat is ons bekend en wij verschillen daarin van perspectief. Wakker Dier wil daar niet van horen, maar wij zijn altijd bereid uitleg te geven over onze keuze in deze balans tussen mens, dier en milieu", aldus Eunice Koekkoek.
Eisen McDonald's kip
McDonalds hanteert hoogwaardige standaarden voor haar kipleveranciers, die overigens zelf ook gebaat zijn bij gezonde kippen. McDonalds zet zich in voor dierenwelzijn met eigen dierenwelzijn-indicatoren bij alle leveranciers, die zij constant monitoren. Bovendien hanteert McDonalds strengere eisen op het gebied van dierenwelzijn dan nationale en Europese wetgeving vereist. Het gehele productieproces wordt ook door onafhankelijke gerenommeerde externe auditbureaus gecontroleerd.
Verdere verrijkingen in 2018
Eunice Koekkoek: We kijken vanzelfsprekend continu op welk gebied we kunnen optimaliseren. In samenwerking met onze leveranciers inventariseren we op dit moment hoe we de dierenwelzijnsverbeteringen bij het reguliere kippenras nog meer kunnen optimaliseren met meer daglicht, strobalen en zitstokken bij al onze leveranciers. Hierbij streven we naar een volledige implementatie van deze verrijkingen in 2018 bij alle Nederlandse kipleveranciers voor kipproducten van McDonalds in Nederland."
Bekijk hier de commercial van Wakker Dier.
VideoMcDonald's
Vorig jaar na een soortgelijke reclamecampagne van Wakker Dier was de reactie van McDonaldsnagenoeg hetzelfde als nu. Ook stuurde de fasfoodketen deze video toen naar alle landelijke media en zette deze op YouTube. In de video vertelt vleeskuikenhouder Klaas Knol hoe een gezond vleeskuiken eruit ziet.