Kipproductie MHP stijgt met 5 procent
Dat meldt MHP. Als de eerste negen maanden van dit jaar vergeleken worden met dezelfde periode vorig jaar, is er zelfs een stijging van 8 procent te zien. De productie steeg vooral door de toenemende export, schrijft het Vlaamse Pluimvee Actueel in haar wekelijkse nieuwsbrief.
MHP hanteert een strategie waarbij ze nieuwe markten proberen aan te boren in het MiddenOosten, de EU, Azien Afrika. In gebieden met een groot potentieel willen ze verkoopkantoren bouwen en een lokaal distributienetwerk oprichten, meldt Pluimvee Actueel.
Strategie werkt
Hun strategie lijkt wel te werken. Vergeleken met de eerste 9 maanden van 2015, steeg hun verkoop in dezelfde periode dit jaar met 47 procent in het Midden-Oosten; met 35 procent in Europa en werd ze verviervoudigd in Afrika.
Er was ook een grote groei te zien in de productie van worst en gekookt vlees. De nettowinst is echter niet zo hoog vergeleken met vorig jaar. Want ondanks de hogere pluimveeproductie en hogere export, werd het bedrijf getroffen door lagere exportprijzen en fluctuaties, schrijft Pluimvee Actueel.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: Pluimvee Actueel
Beeld: Marel Stork Poultry Processing