Consument geeft meer uit aan kip en kalkoen
![](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/01/62/104/img_0086.-detail.jpg)
Dit blijkt uit de cijfers van IRI. Over de eerste 36 weken van dit jaar is de omzet van gevogelte bij de gezamenlijke Nederlandse supermarkten, inclusief de discounters Aldi en Lidl, 544,1 miljoen. Een groei van 7,7 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Gevogelte in omzet het grootst
Voor het eerst is de omzet in gevogelte het grootst. Hiertoe rekent IRI kip en een beetje kalkoen. De omzet van varkensvlees over de eerste 36 weken van dit jaar is 516,7 miljoen, een daling van 4 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarmee staat varkensvlees op de tweede plek, gevolgd door rundvlees. Daar is de omzet over de eerste 36 weken van dit jaar 481,6 miljoen, een daling van 0,8 procent ten opzichte van vorig jaar.
Volgens Sjanny van Beekveld, business insights directorbij IRI, staat het vleesschap onder druk. De bewustwordingscampagnes rond vlees hebben ertoe geleid dat er minder vlees wordt gegeten. Het is te zien aan het groeiend aantal flexitaris. Voor gevogelte geldt dit niet. We zien hier een sterke groei. De omzetten stijgen door het groeiend aantal duurdere kipvarianten in het schap".
Vele varianten
De omzet van kip kent vele varianten. Sjanny van Beekveld doelt onder meer op de Nieuwe Standaardkip (Jumbo), de Nieuwe AH Kip (AH) en Kip met Pluimgarantie (Vomar). Maar ook op de kipvarianten met sterren van het Beter Leven-kenmerk en biologisch kippenvlees. De groei in kip zien we terug in een stijging van de gemiddelde prijs per kilogram", weet Van Beekveld.
Van kipfilet naar kippendij
Zowel Albert Heijn als Jumbo liet eerder dit jaar al weten een verschuiving te zien in de verkoop van de standaard kipfilet naar de bout en vooral de kippendij, kipdijfiletblokjes, kipdijbraadlapjes en kipsatpies. Die delen van de kip werden tot voor kort nauwelijks gegeten in Nederland.