Consument kiest vaker voor vlees met dierenwelzijnslabel
Dit stelt de Vion Consumer Monitor. Uit het onderzoek onder ruim 2.500 huishoudens van het GfK huishoudpanel blijkt dat een meerderheid van de ondervraagden vlees een belangrijk onderdeel van hun voeding vindt. Maar het is niet meer voor iedereen een vanzelfsprekendheid om het (bijna) dagelijks op het menu te zetten. Als de consument kiest voor een stukje vlees, kiest ze steeds vaker voor kwaliteit.
Vlees met keurmerk
Concepten, die in de ogen van de consument staan voor kwaliteit, zoals biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk, worden steeds populairder. Mensen zijn bereid om meer te betalen voor deze concepten, concludeert Vion. Een ruime meerderheid (60 procent) van de consumenten vindt dat Nederlands vlees van uitstekende kwaliteit is. Herkomst speelt al een tijdje een belangrijke rol bij de aankoop van vlees en zal naar verwachting in de toekomst nog relevanter worden. Consumenten willen volgens de monitor ook steeds vaker meer betalen voor vlees uit Nederland, omdat men vindt dat de boer ook een goede beloning voor zijn werk verdient.
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Ellen Meinen