'Legsector kan eieren beter vermarkten'
Dat zegt manager Ivo Wetemans van Isacom, dat onderdeel is van fokkerij organisatie Hendrix Genetics. Wetemans beseft dat zoiets als Biomeerwaarde ei oprichten voor scharrel- en kooieieren veel moeilijker is. Maar een samenwerking kan wel degelijk leiden tot verbetering.
Dat Nederland qua dierenwelzijn voorop loopt ziet Wetemans als een kans. Nederland kan kooivrije eieren van onbehandelde hennen aanbieden. Daarmee kunnen grote voedingsmiddelenconcerns zoals Nestle en Unilever zich onderscheiden.
Beste technische resultaten
Supermarkten zoals Tesco in Engeland kondigden onlangs aan vanaf 2025 alleen nog kooivrije eieren te gebruiken in al hun voedingsmiddelen. Nederland kan die eieren nu al leveren. Als Nederlandse eierhandelaren het goed doen, beuren ze hier een meerprijs voor die voor een deel terugkomt bij de leghennenhouders. Maar dan moeten eierenhandelaren die kansen wel benutten, stelt Wetemans.
Dat Nederlandse legpluimveehouders wereldwijd om hun vakmanschap bekendstaan is volgens Wetenmans terecht. Wij zien resultaten van leghennenhouders over de hele wereld en nergens worden betere resultaten gehaald dan in Nederland. Wel zien we grote verschillen tussen bedrijven. Dus kunnen individuele bedrijven zich nog sterk verbeteren, zegt Wetemans.
Uitgebreid interview Hendrix Genetics
Ivo Wetemans en zijn collega Frans van Sambeek gaan aanstaande donderdag 15 september in een uitgebreid interview in vakblad Pluimveewebin op de toekomstvisie op de legfokkerij van Hendrix Genetics. Ze vertellen openhartig op welke fokdoelen Hendrix Genetics zich de komende jaren richt.