Jumbo ziet geen kansen voor nieuwe kipconcepten
Dat zegt communicatie adviseur Claire Trg van Jumbo na vragen van Pluimveeweb. Voor Jumbo geldt dat Nieuwe Standaard Kip de nieuwe standaard is. Onze Nieuwe Standaard Kip is geproduceerd met zorg voor mens, dier en milieu. We kijken dus niet naar n duurzaamheidsaspect. Milieucriteria zoals emissies van ammoniak en fijnstof zijn in dit concept meegenomen, zegt Trg.
Jumbo geeft toe dat de acties van Wakker Dier de omschakeling naar traag groeiende kip binnen de supermarktketen versneld hebben. Maar al voordat de campagnes van Wakker Dier begonnen, werkten diverse partijen zoals de overheid, diverse supermarkten - waaronder Jumbo - en de vleesketen toe naar een verduurzaamde Nederlandse vleesketen in 2020.
Hier ligt het verbond van Den Bosch aan ten grondslag. De uitgangspunten van het Verbond van Den Bosch zijn ook overgenomen in het regeerakkoord in 2012: De komende jaren wordt dierenwelzijn verder verankerd in de intensieve veehouderij. Uitgangspunt is het advies van de commissie Van Doorn. Aan supermarkten werd gevraagd de voortrekkersrol op zich te nemen. De acties van Wakker Dier hebben ons inziens - voor wat betreft kip stappen aanzienlijk versneld, vertelt Trg.
Toekomstperspectief Nederlandse vleeskuikenhouderij
Lees donderdag 23 juni de visie van Plukon, Storteboom, GPS en Albert Heijn op kip(concepten) in het nieuwe vakblad Pluimveeweb. Zij gaan in op het toekomstperspectief voor de Nederlandse vleeskuikenhouderij.
Heeft u het vakblad Pluimveeweb niet ontvangen, vraag hem dan hier gratis aan.