Er is toekomst voor het Nederlandse ei
Met zijn idee waarom de producten van de boer niet om de hoek in de supermarkt te koop zijn, startte hij samen met Drees van den Bosch Willem & Drees op. Op het Pluimveesymposium Leg op de Vencocampus in Eersel op donderdag 26 mei. Willem Treep en Drees van den Bosch, beiden afgestudeerd in Wageningen en gewerkt in de voedingsindustrie, richtten in 2009 Willem & Drees op.
Passie
De passie en gedrevenheid zit bij de primaire bedrijven. Niet verder in de keten. Dat merkte Willem Treep op, naar aanleiding van zijn werkervaring als verkoper van ijsjes zonder zelf ooit in de productielocatie geweest te zijn. Iedereen is bezig met rendementsoptimalisatie. En dat gaat ten koste van de kwaliteit," vertelde Willem Treep. En altijd moet je nadenken over de vraag: Wat maakt je gelukkiger?" daar gaat het tenslotte om, lachtte Willem. Bij meer variatie, in afzetkanalen of gewassen, ben je flexibeler als het bij een van de takken minder gaat."
Reik de consument de hand
Als ik de producent ken, en het ziet er goed uit, dan maakt het mij niet uit of de kip scharrelt in de stal of buiten loopt. Vakmensen geef de consument de hand. Vertel je verhaal, spreek elkaar aan en maak contact," is het advies van Willem. Er is ruimte voor afzet van eieren, of ze willen betalen is een tweede. Dat is nog een uitdaging," zegt Willem.
Inspiratie
Een bevlogen presentatie, als opwarmer voor de discussie. Volgens dagvoorzitter Alex Janssen roept de presentatie vragen op, veel idee en een bron van inspiratie. Veel legpluimveehouders zorgen zelf voor een deel van hun afzet. Doe er je voordeel mee," aldus de dagvoorzitter.