ABN Amro: Omzet pluimveesector groeit licht in 2016
De pluimveehouderij kende volgens de bank een aantal goede jaren. Met name de vleeskuikenhouders hebben geprofiteerd van een toenemende consumptie van kippenvlees. Ook legpluimveehouders profiteerden vorig jaar van gunstige export, schrijft ABN Amro bank woensdag 11 mei in haar visie op de pluimveesector voor 2016.
Vleeskuikenstapel toegenomen
De schaalvergroting in de pluimveehouderij zet al een aantal jaren door. Vorig jaar bereikte het aantal in Nederland gehouden kippen een hoogtepunt met ruim 106 miljoen dieren. Ten opzichte van 2014 is dit een toename van een kleine 4 procent, schrijft de bank.
De verdeling tussen leg- en vleeskippen is ongeveer 45/55. Hierbij is de vleeskuikenstapel over de laatste tien jaar sneller toegenomen dan de leghennenstapel. Tegenover de groei van de pluimveestapel staat al jaren een krimp in het aantal bedrijven. In 2015 telde Nederland nog 2.048 pluimveebedrijven tegenover ruim 2.800 tien jaar eerder.
Exportmarkten
In 2015 heeft de export van pluimveeproducten (vlees & eieren) zich positief ontwikkeld. De toenemende export voor vleeskuikens is een trend die al jaren doorzet en volgens ABN Amro de komende jaren licht zal afvlakken.
Een positieve verrassing was de gegroeide eierenexport in 2015. Met name buiten de EU nam de exportwaarde fors toe met ruim 15 procent. Extra vraag vanuit de VS zorgden hier voor een forse opleving. Voor de komende jaren blijft de exportmarkt voor Nederlandse pluimveehouders van cruciaal belang vanwege de hoge zelfvoorzieningsgraad van Nederland.
'Positieve rendementsontwikkeling geen zekerheid'
2015 was voor de pluimveehouderij een positief jaar. De gemiddelde rentabiliteit in de sector lag vorig jaar op 5,5 procent. Met name de legpluimveehouders kenden een goed jaar, met een rendement van 8 procent.
Deze sector kenmerkt zich echter door een grote volatiliteit, mede door de grote afhankelijkheid van exportmarkten. De groei van de afgelopen jaren lijkt langzaam voorbij te zijn, volgens ABN Amro. Voor de pluimveehouderij blijft kostprijsefficiency een belangrijk speerpunt om voldoende rendement te kunnen behalen.
Kip en ei weer kek
Er wordt meer kip en ei gegeten door de veranderende samenstelling van de bevolking inNoordwest-Europa, het gezondheidsimago en de lage prijs in een tijd van beperkte koopkracht.Dit zorgt ervoor dat de kip- en eierconsumptie per hoofd van de bevolking in Europa stijgt met respectievelijk 1 en 0,6 procent per jaar. Door in te spelen op consumententrends ontstaan mogelijkheden voor verdere groei, stelt de bank.