Fotoserie: Hollandse kalkoen weer verkrijgbaar voor Nederlandse slagers
Dat is het resultaat van samenwerkende Nederlandse kalkoenhouders die gezamenlijk het concept De Slanke Bourgondi hebben ontwikkeld en samenwerkingen in de keten hebben gerealiseerd. De eerste reacties zijn lovend, schrijft de B.A.V. (Coeratieve Vereniging ter Bevordering van Afzet van Vleeskalkoenen) in een persbericht.
Nadat in 2005 de laatste kalkoenslachterij in Nederland is gestopt, kwam de kalkoen die in Nederland verkrijgbaar was uit alle windstreken, behalve uit Nederland zelf.
Dit was een doorn in het oog van de Nederlandse kalkoenhouders vertelt Jo Evers, die zelf kalkoenhouder is en tevens ook voorzitter van de BAV - de coeratieve vereniging ter bevordering van de afzet van vleeskalkoenen en kalkoenvlees -, waar bijna alle Nederlandse kalkoenhouders lid van zijn. Wij wilden niets liever dan de Hollandse kalkoenen, waar wij zo trots op zijn, weer beschikbaar maken voor de Nederlandse consument.
De Slanke Bourgondi
Enkele jaren terug besloten de kalkoenhouders dan ook om zelf het initiatief te nemen en aan de slag te gaan met de promotie van hun Hollandse kalkoenen. De uniek verkoopargumenten van kalkoen werden op een rijtje gezet en daaruit ontstond het concept De Slanke Bourgondi.
Met deze naam willen we benadrukken dat kalkoenvlees past binnen een gezonde en bourgondische levensstijl, vertelt Evers. Kalkoenvlees is immers een van de lekkerste, gezondste en magerste vleessoorten. Een ideaal product voor de bewuste consument die met een gezonde levensstijl bezig is, maar daarbij vooral ook wil genieten van lekker eten!
Daarnaast heeft kalkoen zowel rood- als witvlees en dat geeft een enorme diversiteit aan producten en oneindig veel bereidingsmogelijkheden met kalkoen, zegt Evers. Andere belangrijke waarden zijn genieten, puur en eerlijk en natuurlijk de Hollandse trots vult Evers aan.
Samenwerking binnen de keten
De Slanke Bourgondi werd vorig jaar zomer voor het eerst op kleine schaal getroduceerd. In samenwerking met de slachterij werd een assortiment samengesteld, wat vier kalkoenhouders middels huisverkoop zijn gaan vermarkten. Dit bracht de nodige publiciteit met zich mee en dat leidde al snel tot nieuwe contacten en ontwikkelingen, legt Evers uit.
Zo kwamen we in contact met Foodimpuls en toen ging het balletje aan het rollen. Binnen no-time zaten we met de slachterij en Foodimpuls aan tafel. Gesprekken waarin agrarisch marketingbureau Drops steeds een belangrijke schakel voor ons heeft vervuld. Samen zijn we eruit gekomen en inmiddels is er een assortiment samengesteld en een bijpassende huisstijl ontwikkeld.
Na een korte, maar intensieve voorbereiding, is De Slanke Bourgondi inmiddels voor slagerijen verkrijgbaar bij Foodimpuls. Voor de kalkoenhouders is er geen twijfel meer: Hollandse kalkoen komt weer terug in de Nederlandse keukens! En daarmee komt een grote droom van ons uit, vertelt een trotse Evers.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: Coöperatieve Vereniging ter Bevordering van Afzet van Vleeskalkoenen
Beeld: Coöperatieve Vereniging ter Bevordering van Afzet van Vleeskalkoenen