Rabobank: 'Broedei- en vleeskuikenprijzen stijgen in het voorjaar'
Dat schrijft de bank dinsdag 16 februari in haar kwartaalbericht Pluimveevlees. Het jaar 2016 is voor de pluimveevleessector teleurstellend begonnen met lagere marges. Dit was met name het gevolg van een snel stijgende productie in Oost-Europese landen, waardoor vraag en aanbod uit balans raakten, schrijft de bank in haar kwartaalbericht.
De gemiddelde prijzen voor vleespluimvee daalden in het vierde kwartaal van 2015 met 15 procent. De voerprijs bleef stabiel, en marges kwamen daardoor uit rond break-evenniveau. In de loop van het voorjaar ligt er volgens de Rabobank wel herstel in het verschiet.
Geen topjaar
Jeroen van den Hurk, sectormanager pluimvee bij de Rabobank: In de lente en de zomer is er meestal een grotere vraag naar pluimveevlees dan in de winter. Daar komt bij dat de aanbodgroei weer af lijkt te nemen in de belangrijkste producerende regios.
In de voorbije maanden was varkensvlees ook erg goedkoop, waardoor het een alternatief voor kip werd. De Rabobank verwacht dat de prijzen voor varkensvlees in de loop van 2016 licht zullen stijgen, wat de vraag naar kip ten goede zal komen. Maar alles bij elkaar zal 2016 geen topjaar worden.
Prijsherstel broedeieren
Er werd tot november 2015 1,4 procent meer pluimveevlees geporteerd in de EU, wat het overaanbod verder versterkte. De extra importen waren vooral afkomstig uit Thailand en Oekrae. Daarentegen werd er 1,8 procent minder pluimveevlees vanuit de EU geporteerd in de periode tot november 2015.
De afzet van broedeieren had in het vierde kwartaal van 2015 en begin 2016 te lijden van economische geopolitieke effecten. De export vanuit de EU ging moeizaam, met logistieke problemen en verdere verzwakking van de roebel en de hrivna (Oekrae). Ook in deze sector verwacht de Rabobank in de loop van het voorjaar herstel, mede door seizoensmatig hogere vraag.
'Concepten kans voor sector'
In Nederland schakelen enkele grote retailers (onder andere Jumbo en Albert Heijn) dit voorjaar volledig over naar pluimveevlees uit concepten waarbij zij meer letten op onderscheidend vermogen van producten, bijvoorbeeld door verbetering van dierenwelzijn en lagere inzet van antibiotica.
Deze ontwikkeling ziet de Rabobank als een kans voor de sector. De concepten brengen vele veranderingen met zich mee in de keten en vragen onderlinge afstemming en commitment tussen alle partijen. Dit is nodig om de concepten ook op langere termijn succesvol te laten zijn, schrijft de bank.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: Rabobank
Beeld: Ellen Meinen