‘Verlagen antibioticagebruik wordt nog belangrijker’
Dat verwacht Henri Bel, commercieel technisch manager voor Noord-Europa van pluimveefokkerijorganisatie Hubbard. Bel vergelijkt de pluimveefokkerij met de varkensfokkerij in gesprek met zusterwebsite van Pluimveeweb.nl: Pigbusiness.nl.
Vergeleken met de varkensfokkerij vindt er in de pluimveefokkerij veel meer productontwikkeling plaats, volgens Bel. We overleggen bijvoorbeeld veel met slachterijen over de retailwensen.
Kipburgertjes, gepaneerde kipschnitzel, diverse kipsateetjes en ontbeende kipdijfilet. Bel somt de productinnovaties van de laatste jaren op die het kipassortiment in het winkelschap heeft veranderd. Volgens hem het resultaat van het intensieve overleg wat er is tussen fokkerij en slachterij.
Retail stuurt fokkerij aan
Fokkerijorganisatie Hubbard is in 2006 begonnen met het leveren van vleeskuikenmoederdieren voor traaggroeiende vleeskuikens in Nederlandse concepten. Inmiddels zijn nagenoeg alle vleeskuikenmoederdieren die het van origine Franse bedrijf inmiddels afzet in Nederland bestemd voor concepten.
Op weekbasis leveren Nederlandse vleeskuikenhouders die fokmateriaal afnemen van Hubbard gezamenlijk ongeveer 1,8 miljoen vleeskuikens aan de slachterij. Ongeveer 1,3 miljoen vleeskuikens voldoen aan de eisen van de Kip van Morgen die bij alle grote supermarktketens in het schap ligt.
Deze traaggroeiende kip groeit tussen de 45 en 50 gram per dag. Het overige deel van 500.000 vleeskuikens voldoet aan de eisen van het 1 ster Beter Leven Keurmerk. Deze kip groeit ongeveer 42 gram per dag en heeft bovendien de beschikking over een overdekte uitloop.
Macht van Wakker Dier
In Nederland is sinds dit jaar in niet alle supermarkten reguliere kip meer verkrijgbaar. In week 1 was dit al bij Albert Heijn en sinds deze week ook bij Jumbo. Andere supermarkten als Aldi schakelen dit jaar verder over en zullen uiterlijk 2020 geheel over zijn.
Dat is volgens Bel vrij uniek en in geen enkel ander land tot op heden vertoont. Het geeft volgens hem de macht van Wakker Dier en de retail aan en de invloed die dit heeft op de fokkerij. De retail stuurt de pluimveeketen aan en bepaalt wat de consument koopt. Hij ziet dat pluimveehouders hier steeds beter op inspelen.
Bel verwacht dat in de pluimveefokkerij de nadruk in de nabije toekomst nog meer komt te liggen op lager antibioticagebruik en regiogebonden afzet.
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Ellen Meinen