Supermarkt verdient 6 cent per ei
Pluimvee-econoom Peter van Horne presenteerde dinsdag 5 januari tijdens de ledenmiddag en -avond pluimvee van ZLTO/NOP in Den Bosch belangrijke conclusies voor de pluimveesector uit het onderzoek.
Uit het onderzoek bleek dat de prijs af pakstation en leghennenbedrijf elkaar, metenkele weken vertraging volgen (zie grafiek). De prijzen in de supermarkten zijn stabiel en hebben geen verband met de keten. Supermarkten voeren hun eigen lange termijn prijskoers, waarbij de prijs van de concurrent belangrijker is dan de prijs in de keten, vertelt Van Horne.
Winst in eigen zak
Opvallend is volgens Van Horne ook dat supermarkten de eierprijzen voor de consument verhogen als de eierprijzen bij pakstations stijgen, maar niet verlagen als ze goedkopere eieren inkopen bij pakstations. Het inkoopvoordeel wordt dus niet doorgegeven aan de consument.
Ook blijkt dat een leghennenhouder 30 tot 50 procent van winkelprijs voor de eieren ontvangt. Dit is opmerkelijk laag aangezien consumptie-eieren al een eindproduct zijn die in veel gevallen niet bewerkt worden.
Winstpakker voor supermarkten
Van de Horne vertelde ook hoeveel winst of inkomen iedere schakel had als percentage van de omzet.. Bij leghennenhouders sprak hij over inkomen omdat voor deze schakel het economisch resultaat berekend wordt als vergoeding voor de geleverde arbeid. Dit is het arbeidsinkomen en dat is iets anders dan winst. Voor de pakstations waren er grote verschillen in winst tussen de bedrijven en tussen de jaren.
De pluimvee-econoom benadrukte dat de onderzoekers geen informatie ontvingen over de netto marges van iedere ketenspeler. Voor de supermarkten was er geen netto marge per product, alleen maar voor de gehele supermarkt.
Inkomen en winst per schakel in de keten voor eieren in de periode 2011 tot 2013
? Pluimveehouder negatief inkomen
? Pakstation: 1 tot 4 procent winst als percentage van de omzet.
? Supermarkt (totaal): 1 tot 2 procent winst van de omzet op alle producten in de supermarkt
Andere deskundigen in de zaal noemden dat supermarkten wel 50 procent of meer marge maakten op eieren aangezien ze die voor weinig in konden kopen bij pakstations. En dat eieren n van de producten zijn waarop supermarkten veel winst maken. 2011, 2012 en 2013 waren slechte jaren voor leghennenhouders die negatieve inkomens hadden, maar pakstations en supermarkten hielden hun marges op peil.