Drie grootste supermarkten halen reguliere kip uit schap
Albert Heijn, Jumbo en Lidl stellen verschillende welzijnseisen aan hun nieuwe kip, waarbij Jumbo de hoogste eisen stelt. Albert Heijn zegt vanaf 1 januari alle verse plofkip door hun Nieuwe AH kip te vervangen. Ook de Lidl geeft aan dat haar kipschap per 1 januari plofkip-vrij is. Jumbo zal in de tweede week van februari helemaal om zijn naar haar Nieuwe Standaardkip. De overstap geldt alleen voor verse kip, met de omschakeling voor bijvoorbeeld vleeswaren zijn de supermarkten nog bezig. De drie supermarktketens staan bijna garant voor de helft van de Nederlandse kipconsumptie.
Andere supermarkten volgen
De kleinere supermarktketens MCD en Boons Markt geven ook aan dat zij vanaf de start van 2016 al hun verse reguliere kip vervangen door hun Betere Kip, met dezelfde welzijnseisen als Jumbo. De meeste andere supermarktketens stappen later in 2016 over op andere kip. Veel ketens hebben inmiddels hun nieuwe kip getroduceerd en faseren de plofkip uit. De meeste zijn hier al ver mee, sommige moeten nog beginnen.
De supermarktketens stappen over op een kippenras met een lager groeitempo dan de reguliere kip en de kip krijgt meer ruimte en tijd om te groeien. Toch voldoet deze kip nog niet aan het 1 ster van het Beter Leven Keurmerk.
Belangrijk moment
Wakker Dier noemt de toezegging van de supermarktketens een belangrijk moment in de campagne. Het is nog niet het welzijnsniveau dat we willen, maar wel een omslagpunt om bij stil te staan. De stichting startte in januari 2012 met de campagne tegen de reguliere kip. In hun campagne Plofkip worden de leefomstandigheden van het gangbare vleeskuiken dat volgens EU normen wordt gehouden aan de kaak gesteld. Nadien spraken de supermarkten af om in 2020 te stoppen met reguliere kip (het Kip van Morgen-convenant).
Sindsdien zijn de supermarktketens individueel aan de slag gegaan, met als resultaat dat de meeste ketens in 2016 al overstappen op een kip met hogere welzijnseisen dan oorspronkelijk was afgesproken. Wakker Dier ziet de nieuwe kipconcepten als tussenstap. De campagne gaat door totdat alle kip in alle supermarkt minimaal voldoet aan n Beter Leven ster.
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Robert Ellenkamp