iSTEP: Met marktinformatie, marktgericht produceren
Afhankelijk van die informatie kunnen leghennenhouders dan besluiten wanneer ze nieuwe hennen opzetten, welke (witte of bruine) en eventueel de houderijwijze, zodat ze marktgericht kunnen produceren. Dit plan van het bestuur werd dinsdagavond 1 december tijdens de ledenvergadering goedgekeurd door de aanwezige leden.
Deelnemende leghennenhouders aan iSTEP wordt gevraagd de volgende gegevens in te voeren:
- Stalnummer
- Aantal dierplaatsen
- Aantal opgezet
- Datum opzet
- Soort (scharrel, bio, freiland, kolonie)
- Kleur (wit, bruin)
- Leeftijd opzet
- Opzetdatum volgende koppel
Aankoop hennen ver vooruit plannen
Het invullen kost een leghennenhouder 10 minuten extra tijd per koppel maar kan leghennenhouders veel meer opleveren, benadrukt bestuurslid en leghennenhouder Peter van Agt die de uitbreiding van iSTEP uitlegde. Ook de opzetdatum van de volgende koppel is van wezenlijk belang, zodat leghennenhouders ver vooruit kunnen kijken bij het bestellen van nieuwe hennen.
Stel dat uit iSTEP blijkt dat vanaf april 2017 veel minder scharreleieren van bruine hennen op de markt komen, dan is het waarschijnlijk verstandig om voor bruine scharrelhennen te kiezen in plaats van witte in 2016, geeft Van Agt een voorbeeld van marktgericht produceren.
Grote toeslagverschillen
In het Informatiesysteem Transparante Eierprijzen (iSTEP) worden sinds september 2014 anoniem eierprijzen vergeleken, zodat leghennenhouders meer inzicht hebben in de eierprijzen en een betere onderhandelingspositie hebben ten opzichte van hun afnemer. Momenteel nemen zon 160 leghennenhouder deel aan iSTEP die samen ongeveer 11 miljoen hennen houden.
Vanaf september 2014 zijn 1.740 transacties gemeld. In het begin zagen we in bepaalde categorie prijsverschillen van 55 eurocent toeslag en nu zien we in dezelfde categorie verschillen van 30 cent. Dus het systeem heeft zich bewezen, vertelt Van Agt. Al is die 30 cent is alsnog een opbrengstenverschil van een euro per hen.
EMA-cijfers onvoldoende
Volgens Van Agt zeggen prijzen alleen niet zoveel en is een marktinformatiesysteem een goede toevoeging omdat een prijs een kwestie is van vraag en aanbod. Aangezien EMA-cijfers onvoldoende informatie bieden, heeft het bestuur besloten om zelf marktinformatie te gaan verzamelen.
Niet alle landen sturen op tijd informatie naar EMA in. Bovendien zijn ze niet actueel en kijken ze maar drie maanden vooruit , noemt Van Agt. Ook zeggen de EMA-cijfers niks per huisvestingssysteem. Als er bijvoorbeeld teveel industrie eieren zijn, kunnen er wel te weinig scharreleieren zijn.
Het bestuur verwacht dat het aantal leden van iSTEP in 2016 stijgt naar 200 die samen ongeveer 15 miljoen hennen houden. Naast prijsinformatie ontvangen de leden straks marktinformatie zodat deelname nog aantrekkelijker is, zegt Van Agt.