Vleeskuikensector vertel je eigen verhaal
Volgens Gert Jan Oplaat, voorzitter NEPLUVI, moet de vleeskuikensector naar het imago dat de sector verdient. 'Er is veel onwetendheid bij politici, opiniemakers en het brede publiek.'
Tijd voor initiatief
NEPLUVI startte een campagne. In Ede verwelkomde Oplaat de aanwezigen als ambassadeurs. De vleeskuikensector bruist van vernieuwing maar innovaties worden in betrekkelijke stilte doorgevoerd. Vaak zijn de reacties reactief wat juist bijdraagt aan het negatieve imago. Zonder een actieve stem van de sector, nemen NGO's de ruimte. Het is tijd voor een eigen positief geluid.'
Kernboodschap
De Nederlandse vleeskuikensector is zelfbewust en vernieuwend. In iedere schakel van de keten wordt continu gewerkt aan verniewing, op allerlei gebieden. Dit maakt de Nederlandse vleeskuikensector tot een voorbeeld voor andere landen.
Met deze boodschap is Adviesbureau Winkelman van Hessen aan de slag gegaan.
Actie
Ton Winkelman vertelde geraakt te zijn door de verhalen van pluimveehouders. 'Eigen verhalen van mensen die ontzettend trots kunnen zijn op wat ze presteren.' Zijn advies: vertel jullie eigen verhaal. Er is een film gemaakt met boegbeelden uit de sector. Deze film is voor iedereen beschikbaar en laat zien hoe de sector anno 2015 werkt. Vertoon en deel deze film.
Kipinnederland.nl is de nieuwe website voor de vleeskuikensector en geeft een goed beeld van de vernieuwingen, feiten en cijfers en nieuws. Doel en activiteiten in 2015-2016 zijn overleg met overheid en politiek, nieuws over vernieuwingen, open dagen en samenwerking met retail in voorlichting. Het komende jaar worden de plannen verder uitgewerkt en de sector wordt regelmatig op de hoogte gehouden.