Waaierbeluchting geeft 73% energiebesparing en drogere mest
De volie, een van de eersten in Nederland, was na 23 jaar aan vervanging toe. Peter: Vroeger was er een type legbatterij met waaierbeluchting voor mestdroging. Toen de batterijen verdwenen, was het waaiersysteem ook weg. Ik vond het een mooi principe en probeerde het op kleine schaal. Dat beviel goed zodat ik samen met Fienhage een waaiersysteem voor onze nieuwe volie ontwikkelde."
Waaiersysteem
Het nieuwe waaiersysteem is een beluchtingssysteem dat bestaat uit een as met schoepen. Deze schoepen brengen de lucht boven de mestband constant in beweging. De as wordt aangedreven door een motor die minder energie verbruikt dan het traditionele beluchtingssysteem. Bij het traditionele beluchtingssysteem moet veel druk opgebouwd worden door de ventilator om lucht door kleine gaatjes te persen. De waaierbeluchting wordt aangedreven door motoren die minder stroom verbruiken.
Van Agt plaatste drie Fienhage opstellingen met de nieuwe waaierbeluchting. Peter: Per opstelling drijven twee motoren de waaierbeluchting aan.Aan de tweede opstelling monteerde van Agt het traditionele beluchtingssysteem. De derde opstelling had mestbanden zonder mestdroging.
Energiebesparing
Drie HAS studenten voerden gedurende zes weken drogestofbepalingen,luchtsnelheidsmetingen, temperatuur en relatieve luchtvochtigheid en stikstofbepalingen uit.
Uit de bepalingen bleek dat de mest gedroogd door de waaierbeluchting 3,4% droger was dan mest gedroogd met traditionele beluchting. De luchtsnelheid bij de traditionele beluchting was fors hoger. Het energieverbruik van de waaiers is 73% minder dan bij traditionele beluchting. Peter vanAgt: Dit is het grootste voordeel. Jaarlijks bespaar je dus enorm op energieverbruik. Veertig procent van de energiekosten zijn voor het drogen van de mest. Als je hiervan 73% bespaart, betekent dat totaal 30% minder energiekosten. Bij een verschil van 47.830 kW per jaar is dat ruim 6.000 euro.
Rav lijst
HAS Kennistransfer voerde metingen uit om een aanvraag in te dienen om een Rav-toelatingsnummer (Regeling ammoniak en veehouderij) voor het systeem te krijgen.De aanvraag is ingediend om het waaiersysteem bij de drie bestaande Rav-nummers 2.11.2 / 3 / 4 bij te schrijven. Pieter Smits: In bestaande Fienhage systemen is de waaierbeluchting eenvoudig in te bouwen. De investeringen zijn ongeveer gelijk aan de huidige stalluchtventilatiesystemen met beluchtingsbuizen. Het is sterk afhankelijk van de lengte van de stal. Het aandrijfsysteem is het duurste. Smits verwacht de Rav toezegging op korte termijn.