Kopers en funders gezocht voor de eerste 1.000 broederhaantjes
Met de proef onderzoeken de ondernemers of er afzetmarkt is voor het relatiefdure vlees en worden consumenten gevraagd een stukje ontwikkelingskosten mee te betalen, melden de initiatiefnemers in een persbericht.
In Nederland zijn er 30.000 biodynamische legkippen. Dankzij een ruime stal en riante buitenuitloop hebben ze een goed leven. Helaas is dit maar de helft van het verhaal. Met de broertjes van die 30.000 legkippen loopt het namelijk slecht af.
Op 50 kippen is er 1 haan nodig om de rust in het kippenhok te bewaken. Omdat een legkippenras minder vlees op de botten heeft, ziet de vleessector geen brood in de overige 98 procent van de haantjes. Alleen al voor de productie van biodynamische eieren worden er jaarlijks duizenden haantjes als eendagskuikens gedood.
Proef Groengilde Broederhaantje
Het lot van de haantjes is de pijn van de Demeter-pluimveehouders. Achter de schermen werken zijdan ook al zeven jaar aan de oplossing: een dubbeldoelkip die geschikt is voor zowel eieren alsvlees.
Hoewel de perfecte dubbeldoelkip er nog niet is, willen de pluimveehouders niet langerwachten. Dit voorjaar zijn ze gestart met een proef: 1.000 broertjes van hun legkippen wordenonder de naam Groengilde Broederhaantje opgefokt tot braadhaantjes.
1.000 kopers gezocht
Voor de eerste lichting broederhaantjes worden 1.000 kopers en funders gezocht. Deprimeurhaantjes kosten 25 euro. Naast de aankoop van een braadhaantje is de prijs ook een kleinstukje crowdfunding waarmee de ontwikkeling van een duurzame landbouw door zowel de boer alsde consument gedragen wordt. Het streven is om binnen een jaar tot een lagere prijs perbraadhaantje te komen.
Meer informatie is te vinden op de website www.groengildebroederhaantje.nl of op hun Facebook pagina https://www.facebook.com/groengildebroederhaantje
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Groengilde Broederhaantje