‘Verhogen productiviteit de sleutel om aan toekomstige voedselvraag te voldoen'
Doordat de wereldbevolking de komende 40 jaar met 2 tot 3 miljard mensen sterk toeneemt en de welvaart stijgt, is de komende veertig jaar meer voedsel nodig dan in de afgelopen vierduizend jaar. De vraag naar hoogwaardige eiwitten (groente, zuivel, eieren, vlees) verdubbeld en dit is een enorme uitdaging maar tegelijkertijd een nog grotere kans voor (Nederlandse) pluimveehouders, zei Dijkhuizen.
Het verhogen van de productiviteit is namelijk de kracht van Nederlandse pluimveehouders omdat de technische resultaten hier al jarenlang verbeteren. De groeiende wereldbevolking biedt juist veel kansen voor Nederlandse pluimveehouders omdat pluimvee zeer schone eiwitten levert, want de CO2-afdruk van pluimveevlees en eieren is laag en die van regulier pluimveevlees is bijvoorbeeld lager dan van pluimveevlees van scharrelvleeskuikens.
De CO2 uitstoot per kg product (van grond tot mond) van pluimveevlees is 2,6 en van eieren 2,0. Dat is vergelijkbaar met cashew noten 2,3 en gekweekte zalm 2,1 maar veel lager dan Braziliaans rundvlees 30,0, gaf Dijkhuizen voorbeelden.De visie van Dijkhuizen is tegenovergesteld dan die van Frank Dales van de Dierenbescherming die ook sprak op het symposium.Dales noemt de kostprijsstrategie een doodlopende weg en vindt dat de Nederlandse pluimveesector een omslag moet maken van kostprijs gedreven naar kwaliteit gedreven.
Productiviteit
Dijkhuizen zegt al jaren dat verhogen van productiviteit noodzakelijk is om de wereldbevolking te blijven voeden. Als voorbeeld noemde hij in Veenendaal dat n procentpunt hogere productiviteit in de EU meer dan 10 miljoen mensen per jaar kan voeden. En de welvaart met 0,5 miljard verhoogt, voedselimporten van 1,2 miljoen hectaren tegengaat en 220 miljoen tot CO2-uitstoot voorkomt (vergelijkbaar met de CO2-uitstoot van Frankrijk).
Ook vertelde Dijkhuizen dat elk dier minder in Nederland betekent dat er 2 tot 3 dieren meer gehouden moeten worden elders op de wereld omdat Nederlandse veehouders vooroplopen qua productiviteit. Wanneer we in Nederland meer beperkende eisen gaan stellen ten aanzien van productie, creen we dus een extra groot probleem elders op de wereld.
Andere politieke wind
Dijkhuizen hoopt dat er een andere politieke wind gaat waaien. Hij heeft vertrouwen in Eurocommissaris voor landbouw Phil Hogan. De Ier noemde intensieve Nederlandse landbouw
en veeteelt een voorbeeld voor andere (EU) landen hoe het moet.
De wereld moet gevoed worden, dat het kleine Nederland zon voedselexport realiseert is bewonderenswaardig, zei Hogan in december in het NRC Handelsblad.
Als Nederlandse pluimveehouders hun bedrijven kunnen blijven ontwikkelen, heeft Nederland over tien jaar meer voorsprong op de rest van de wereld, zegt Dijkhuizen. Om dat te kunnen moet de overheid ondernemers de ruimte bieden, volgens hem. Als dat niet gebeurt en ondernemers steeds meer regels worden opgelegd, bestaat de kans dat de pluimveesector net als de textielindustrie uit Nederland verdwijnt.
Consument bepaalt zelf
Dijkhuizen verwacht dat de consument in de toekomst zelf bepaalt en wil bepalen wat hij/zij koopt. De politiek moet zich hier minder mee gaan bemoeien, vindt Dijkhuizen. Er moet genoeg keuzevrijheid blijven bestaan, zodat er voor ieder wat wils is.
Social media en e-commerce gaan volgens Dijkhuizen een steeds grote rol spelen. Al loopt China hier voor op Nederland. Hij gaf de Chinese website www.alibaba.com als voorbeeld. Een website waar consumenten van allerlei producten kunnen kopen, van voedsel tot een tractor.
Die website draait volgens Dijkhuizen goed. Al komt dat ook omdat er minder supermarkten en andere winkels in China zijn en het voor consumenten soms handiger is via internet producten te bestellen.
Via internet verkopen
Over 10 tot 15 jaar komt dat hier ook. Hoe dat eruit gaat zien is nog niet onzeker, maar het is niet ondenkbaar dat pluimveehouders via internet producten rechtstreeks aan consumenten gaan verkopen zonder dat er een supermarkt tussenkomt. Dan houden ze ook meer marge over.