Pigment op eischaal als kooktijdindicator
De Belgische Van Ossel is verbonden aan Vlerick businessschool als marketingprofessor. Het voorbeeld van pigment ziet hij als een kans in een consumentenmarkt die aan het veranderen is. Door de economische crisis is er iets blijvends verandert. Door de prijzenoorlog van de supermarkten enkele jaren geleden zijn de consumenten gewend geraakt aan lagere prijzen. Uit onderzoek blijkt nu ook dat 53 procent van de consumenten in Belgiprijs op de eerste plaatst zet voor het aankopen van voedselproducten. In Nederland is dat zelfs nog iets meer. Dat betekent dat 47 procent wel voor kwaliteit wil gaan en meer zou willen betalen. Maar slechts 7 procent geeft dat maar aan. Daar liggen kansen.
Nieuwe marktkansen
Maar die kansen liggen volgens Van Ossel niet binnen de retail die alleen focus hebben op prijs A-merken zijn het ook niet langer. Consumenten zijn door de crisis minder merktrouw. Leghennenhouders zouden zich moeten richten op de kansen die de veranderingen in de markt nu bieden. Aan concepten als Hello Fresh waarbij consumenten een abonnement nemen op een groentepakket kan ook een ei worden toegevoegd. Een ander concept is Bilder & De Clercq, waarbij je de exacte hoeveelheden ingrediten koopt om een bepaald gerecht te maken. Ook daar kun je met een ei op in spelen. Dat zijn kanalen waar meer marge gemaakt kan worden. Alleen moet het wel een bijzonder ei zijn. Een gewoon ei vindt een consument waardeloos.
Ei met extra waarde
Onderscheiden met eieren kan op verschillende manieren. Het ontwikkelen van een ei met een pigmentstreep is een voorbeeld van iets toevoegen aan een ei om extra waarde te creen. Maar het kan volgens Van Ossel ook een goed verhaal zijn van de bedrijven die ze produceren, zoals van zorgboerderijen. En om authenticiteit toe te voegen zou je in iedere doos een veertje kunnen stoppen. Het draait vooral om het creen van emotie rond een ei. Naar dat soort eieren is nu vraag binnen die nieuwe afzetformules.