‘Hoe verander je het spel?’
Puur op basis van technische resultaten je kostprijs verlagen en dan meer marge overhouden, kunnen bedrijven in het buitenland ook. Als ze daar op hetzelfde niveau zitten als wij in Nederland of Noordwest-Europa, kan het daar al snel goedkoper en ben je als ondernemer hier in Nederland weg, stelt Schepers.
In 1997 begon zijn denkproces om binnen de varkenshouderij tot een beter verdienmodel te komen en in 2000 richtte hij het concept Heyde Hoeve op. Dit samenwerkingsverband van een aantal varkenshouders startte met het kostprijsmodel door eerst gezamenlijk grondstoffen in te kopen om zo een betere onderhandelingspositie te krijgen. Inmiddels is het uitgegroeid tot een leverancier van varkensvlees van topkwaliteit die zich duidelijk onderscheidt.
Samenwerking binnen de keten
Het geheim van dit concept zit volgens Schepers niet zozeer in het varken, maar in de samenwerking binnen de keten. Wil je een concept succesvol laten zijn, dan moet de consument het verschil kunnen proeven. Alleen verdien je daar nog niet direct een boterham mee. De vraag die je moet beantwoorden, is hoe je met elkaar in de keten meer waarde weet te creen?
Voor Schepers was dat een zoektocht van meer dan tien jaar; met hoogtepunten en dieptepunten. Tijdens het symposium zal hij de deelnemers daar deelgenoot van maken en aangeven waar volgens hem de kansen in de vleeskuikensector liggen.
Aanmelden
Op donderdag 21 mei 2015 vindt het derdeSymposium Hogere PluimveegezondheidVlees voor vleespluimveehouders uit Nederland en Vlaanderen plaats.Aanmelden kan hier.