Dik-Faber: ‘NVWA hoort niet bij Economische Zaken’
Dik-Faber: Het mag niet zo zijn dat de NVWA iedere keer een afweging moet maken tussen volksgezondheid en voedselveiligheid aan de ene kant en economische belangen aan de andere kant.Zowel bij de Q-koortsepidemie als bij de voedselfraudeschandalen bijvoorbeeld bij en visbedrijf was er kritiek op de rol van de NVWA. Die schijn moet vermeden worden.
Dik-Faber: Als volksgezondheid inderdaad het leidende principe is, zoals het kabinet stelt, moet het bestuurlijke primaat, net als tot 2003 het geval was, weer komen te liggen bij het ministerie van VWS. Een rapport van de Onderzoeksraad liet zien dat er structureel iets mis is in de vleessector. Fraude is lucratief. En de NVWA heeft te weinig kennis en informatie om deze fraude effectief te bestrijden.
Spagaat
Faber: Onderzoeksjournalist Van Schilfhout schetst in zijn boek Uitgebeend dat de positie van de NVWA langzaam is uitgehold. De schuif naar EZ, ondoordachte fusies en bezuinigingen hebben de NVWA geen goed gedaan. Slagvaardigheid en onafhankelijkheid zijn ter discussie gesteld.
We zijn nu op de weg terug om de NVWA weer het gezaghebbende instituut van weleer te laten zijn en dat is goed. Alleen de laatste stap ontbreekt. Dat is: voorbereidingen treffen om de NVWA, net zoals tot 2003, weer onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van VWS te brengen. Haal de NVWA uit de onmogelijke spagaat. Een spagaat tussen economische en gezondheidsbelangen.
Transparantie
Faber pleitte er tijdens het debat ook voor om alle inspectierapporten van de NVWA openbaar te maken. Het voedselvertrouwen heeft een flinke deuk op gelopen de afgelopen periode. Transparantie moet daar een oplossing voor bieden.