Mc Nuggets zonder antibiotica
In een poging klanten terug te winnen die McDonalds de rug toegekeerd hebben op zoek naar gezonder eten, past de hamburgerfabrikant zijn eisen aan leveranciers aan. Behalve van kip die vrij is van voor humaan gebruik bestemde antibiotica gaat het fastfoodconcern ook magere (chocolade)melk verkopen van koeien die niet met het groeihormoon behandeld zijn.
Tegenslagen
De nieuwe voedselvoorschriften lijken een poging van McDonald's om het tij te keren en de sympathie van de consument terug te winnen. De keten liet bij de presentatie van de cijfers over 2014 weten dat de omzet in het vierde kwartaal van 2014 met 7 procent tot 6,6 miljard dollar (5,9 miljard euro) was gedaald. De winst kelderde met eenvijfde tot 1,1 miljard dollar. Een stapje in de goede richting was dat het aandeel McDonald's steeg tot $ 100,25, en sloot daarmee voor het eerst sinds 15 juli vorig jaar boven de $ 100 grens.
Aansluiting bij jongere klanten herwinnen
Het besluit van McDonald's past in een serie maatregelen om het bedrijf weer aansluiting te laten vinde bij een nieuwe generatie klanten. Die gaan liever naar Chipotle's of Panera Bread, waar ze 'fast casual' kunnen eten met meer keus en gezondere producten. Om duidelijk te maken dat het bedrijf niets te verbergen heeft en wel degelijk goed en gezond eten maakt, startte McDonald's in Amerika vorig jaar een social media programma waar iedereen terecht kan met vragen over de gebruikte ingrediten.
Leveranciers: procesaanpassingen of stoppen
Leveranciers van McDonald's zullen hun processen moeten aanpassen. Sommigen zullen dat doen door in hun productiestroom de antibioticavrije kippen voor McDonald's te selecteren. Anderen zullen hun antibioticagebruik over de volle breedte willen verminderen. Tyson Foods, de grootste kippenproducent van de VS heeft zijn gebruik van antibiotica sinds 2011 al met 84% teruggebracht en stopte vorig jaar in zijn 35 broederijen al helemaal met het gebruik er van.