Fotoserie: Boerenverstand in Brussel
![](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/01/53/982/janhuitema.-detail.jpg)
Doel van de Boerentweetmeet is dat twitterende boeren, die elkaar alleen via twitter spreken en kennen, elkaar in real life ontmoeten. De Boerentweetmeet is een mix van kennisdelen en socializen.De tweede dag startte met een bezoek aan het Europarlement en een ontmoeting met Europarlementari Jan Huitema. Jan, melkveehouder in Makkinga, kwam mede door zijn acties op social media, met 26.000 voorkeursstemmen in het parlement. "Tijd voor meer boerenverstand in Brussel", was zijn drijfveer. Hij is nu lid van de Landbouw- en Milieucommissie.
De wereld verandert
"Met de groei van de wereldbevolking en de welvaartstijging stijgt de vraag naar voedsel met 60%. Het landbouwareaal wordt kleiner, dus productiviteit en efficitie is noodzakelijk," aldus Jan Huitema. Met de meest efficite en productieve landbouw is Nederland een voorbeeldland binnen de EU."Maar let op dat we niet te hard voorop lopen. Dierenwelzijn is geen issue in Brussel, voedselveiligheid wel. " De Nederlandse politiek moet ondernemerschap en innovatie stimuleren; dan houden we de voorsprong. "Ben trots op de Nederlandse landbouw en handel op feiten, niet op emotie. Niceproducten zijn super maar omarm ook de gangbare productie," was zijn boodschap.
Een ontmoeting in de wandelgangen met Annie Schreijer, leverde dezelfde boodschap op: "We gaan voor hetzelfde doel en zijn op de plek waar geschakeld wordt." Ze overhandigde Caroline van der Plas, de organisator, het eerste exemplaar van het boekje over het Europees landbouwbeleid.
Trending Topic
Boerentweetmeet was enkele uren trendig topic, het belangrijkste onderwerp op twitter. Leuke bijkomstigheid was dat de Belgische televisie van 'Iedereen beroemd', vergelijkbaar met 'Man bijt hond' de Boerentweetmeeters filmde.
Legpluimveehoudster en mmmEggie Marian Claessens: "Politici, bestuurders en consumenten zijn via social media veel sneller te bereiken. De reacties van 'dat kost veel tijd' kun je ook anders bekijken. Een paar keer per week wat posten over je bedrijf en de kloof - burger wordt toch kleiner. En de contacten en reacties leveren jezelf ook meer inzicht op. Ik raad het iedereen aan."
De reacties van de deelnemers waren unaniem positief. "Afgelopen dagen is mij duidelijk geworden dat Europa geen ver van mijn bed show is. Dus stem ook Europees."
Ook Jan Huitema ontving een Cool BIG Challenge T-shirt en producten van de Nederlandse boeren. Enkele uren twitterde Jan de foto van zijn team en hun eifie's.