Resultaat van Hollandsch Glorie: nieuwe ideeën en inspiratie
Het initiatief voor Hollandsch Glorie ontstond op het symposium Hogere Pluimveegezondheid Leg in mei 2014. Diverse bedrijven uit de sector staken de koppen bij elkaar om een film te maken voor de agrarische sector.
Omdat we trots zijn op het lekkere en verse voedsel dat onze sector iedere dag opnieuw produceert, hadden we het idee uit Vlaanderen overgenomen om een promotiefilm te maken die de Nederlandse pluimveesector in de kijker zet, aldus de initiatiefnemers van het eerste uur Alex Janssen, verkoopleider Vepymo Nederland, en Ruud Rutten, destijds divisiemanager pluimveehouderij van MS Schippers.
Consumenten prikkelen
De partners uit het bedrijfsleven, zie Hollandsch Glorie, staken de koppen bij elkaar en wilden samen de consument prikkelen en motiveren om goede, gezonde en eerlijke producten te kopen. Tijdens een brainstormsessie met het bedrijfsleven ontstond het idee om via lector Gezonde Pluimveehouderij Ruud Zanders, studenten eerst een marketingplan te laten maken.
De studenten presenteerden leuke en innovatieve idee om eieren te promoten. Van ludieke YouTube filmpjes tot doorontwikkelde ei-apps. Hollandsch Glorie heeft vooral inspiratie en nieuwe idee opgeleverd voor promotie van eieren en vlees. Uiteindelijk hebben de partners het idee van een promotiefilm losgelaten en besloten deze idee over te dragen aan bestaande initiatieven.
Uniek gebeuren
De partners waren het eens dat bestaande initiatieven ondersteund moeten worden. De mmmEggies, op uitnodiging ook aanwezig bij het overleg, zijn een onafhankelijke groep legpluimveehoudsters zonder budget.
Stichting Blij met een Ei is recentelijk op eigen kracht doorgestart, zonder geldelijke ondersteuning van het Productschap.De aanwezigen waren het unaniem eens dat nog een initiatief afbreuk doet aan de bestaande initiatieven en zeiden allen toe Blij met een Ei of Kipkiplekker financieel te ondersteunen.
Inspiratie
Hollandsch Glorie heeft uiteindelijk wat anders opgeleverd dan in eerste instantie bedoeld was. Volgens Alex Janssen heeft het nog meer opgeleverd, namelijk samenwerking, bundeling van krachten en een mooi netwerk. Verder is ook duidelijk geworden dat het bedrijfsleven veel meer gebruik kan maken van het onderwijs.
Alex Janssen: "We hebben de bedrijven van Hollandsch Glorie beloofd jaarlijks via een brainstormsessie met Blij met een Ei en de mmmEggies elkaar te blijven inspireren en motiveren. Ook Kipkiplekker betrekken we daarbij. We gaan samen voor hetzelfde doel: met passie de goede, gezonde en eerlijke Nederlandse eieren en kip promoten richting consument."