Kippenboerin reist EU rond voor eerlijke etikettering
Op 2 augustus, dag 2 van haar 39-daagse rondreis door de Europese Unie, arriveert French in Nederland. Zij zal daar om 11.00 uur de campagneleiders van CIWF Nederland op de Dam ontmoeten, meldt Plattelandspost.
Etikettering voor kippenvlees
French vraag aandacht voor duidelijke en verplichte etikettering voor kippenvlees. Zij wilt dat de consument antwoord krijgt op de vraag: Hoe werd deze kip gehouden?. Haar rondreis kan worden gevolgd via Twitter (https://x.com/39days4rosa) en Facebook (https://www.facebook.com/39Days4Rosa).
Vrije uitloop
De gemiddelde levensduur van een vleeskuikens op een regulier bedrijf is negenendertig dagen. Ongeveer 90 procent van de vleeskuikens in de EU worden in dergelijke stallen gehouden. Deze kippen krijgen weinig of geen kans om zich op een natuurlijke manier te gedragen, volgens French.
French: Onze vrije uitloop kippen leven zesenvijftig dagen en vanaf het moment dat zij oud genoeg zijn om naar buiten te gaan, kunnen zij zich vrij bewegen in weilanden onder bomen waar zij hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. Het is belangrijk dat consumenten op een precieze en eenvoudige manier kunnen zien op welk soort pluimveehouderij hun kippenvlees is gehouden. De etikettering vrije-uitloop kip geeft duidelijk het leven van onze vrije-uitloop kippen weer.
Steun
De Europese Commissie zal deze zomer de etikettering van kippenvlees bekijken French wil dat zij een eerlijke en verplichte etikettering voor de Europese consument overeenkomen. Onderzoekt toont aan dat haar missie door de meeste mensen in Europa wordt ondersteund, volgens French. Acht van de tien Europese consumenten staat achter de verplichte methode van etikettering van kippenvlees, volgens haar.
Beter en eerlijk
French zal worden bijgestaan door twee collegas: Johanna Olsson, student Dierwetenschappen uit Berkshire, en Sam White, een campagnevoerder voor dierenrechten uit Essex. French: Er bestaat al een methode voor etikettering van schaaleieren, wat een belangrijke factor is geweest bij de sterke stijging van het aantal kooivrije leghennen in heel Europa."
De Europese Commissie heeft erkend dat verplichte etikettering de producenten de kans geeft zich te onderscheiden op prijs en hun geld op een betere en eerlijkere manier te verdienen. In 2012 beloofde de Europese Commissie de consument betere informatie over het welzijn van dieren in de veehouderij. Verplichte etikettering voldoet hieraan, en er hoeft maar n regel voor veranderd te worden.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: Plattelandspost
Beeld: Ingrid Zieverink