Duits label ‘voor meer dierenwelzijn’ flopt
Tot voor kort telde het Duitse label nog 44 deelnemende vleeskuikenhouders, meldt de Duitse website topagrar. Het aantal vleesvarkenhouders dat produceerde volgens het label daalde nog harder, van 16 naar slechts 7. De toenmalige minister van Landbouw Ilse Aigner (CSU) trok 1,5 miljoen euro belastinggeld uit voor de lancering van het label.
Het label werd gepresenteerd als een bijdrage tot meer transparantie en keuze voor de consument. Een eis is bijvoorbeeld meer ruimte in de stal.
Consumentenprijzen te hoog
Volgens Vion Duitsland zijn de prijzen voor consumenten in de supermarkt te hoog. Een kilo schnitzels van het label kost 9,98 euro per kilo, terwijl regulier schnitzels in de aanbieding in dezelfde winkel slechts 5,98 euro per kilo kosten, zegt Heinz Schweer landbouw directeur van Vion Duitsland.
Als bovendien 70 procent van het varkensvlees wordt verkocht via speciale aanbiedingen, bereik je al gauw de grenzen met de verkoop van het duurdere varkensvlees, beweert Schweer. Daarbij komt ook dat een grote reclamecampagne voor het vlees achterwege bleef.
De Duitse dierenbeschermingsbond wil ondanks de negatieve ervaringen de ingeslagen weg voortzetten.