RCC: ‘Albert Heijn misleidt over Hollandse kip’
De 'Hollandse kip' van Albert Heijn is een variant van de 'Kip van Morgen'. Organisaties van supermarkten en de pluimveesector hebben daarin afspraken gemaakt om te werken aan verbetering van het dierenwelzijn voor vleeskuikens met het oog op de pluimveevleesproductie voor Nederlandse supermarkten.
Er gelden wat hogere eisen ten aanzien van de maximale bezetting en er worden kuikens van een langzamer groeiend ras gebruikt. Wakker Dier stelt dat er van verbeteringen nauwelijks sprake is en dat er in de reclame van Albert Heijn veel meer wordt geclaimd dan in de praktijk kan worden waargemaakt.
Geen verantwoorde kip
De Reclame Code Commissie vindt de klacht van Wakker Dier gegrond dat in reclames niet mag worden gesproken over 'verantwoorde kip' en 'goede leefomstandigheden'. Hoewel er sprake is van een verbetering ten opzichte van de gangbare praktijk, komt het systeem niet in aanmerking voor een ster binnen het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming.
Verder is de commissie het ook eens met de klacht van Wakker Dier dat Albert Heijn niet kan waarmaken dat er voor de pluimveevleesproductie alleen 'verantwoorde' soja wordt gebruikt. Er wordt verwezen naar afspraken van Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (RTRS), maar de criteria die daar nu gelden moeten worden gezien als een eerste stap richting een verantwoorde sojateelt.
De volledige uitspraak van de Reclame Code Commissie is te vinden op de website van Wakker Dier.