Meer controle NVWA vervoer pluimvee
Dat laat staatssecretaris Sharon Dijksma (EZ) in een brief aan de Tweede Kamer weten. Uit een onderzoek in 2013 blijkt dat bedrijven in de pluimvee-vervoersketen niet altijd volgens de regels werken bij het vangen en vervoeren van pluimvee waardoor het dierwelzijn in het gedrang kan komen. Hierbij gaat het om vervoerders, pluimveehouders en slachthuisexploitanten.
Maatregelen
In opdracht van Dijksma gaat de NVWA daarom vaker selecte controles uitvoeren in de pluimvee-vervoersketen. Daarnaast heeft de NVWA op basis van het onderzoek zelf al een aantal
maatregelen ter hand genomen:
- Er worden voortaan vaker controles bij het vangen van pluimvee uitgevoerd.
- Er zullen meer controles worden uitgevoerd op de import en export van slachtkippen.
- De criteria die momenteel gelden voor bijvoorbeeld vleugelletsel en kapotte containers worden verder ingevuld zodat er meer eenduidig interventie maatregelen door de NVWA genomen kunnen worden.
- Er zullen vaker letsel tellingen in slachthuizen worden uitgevoerd.
- De handhaving bij de betrokken ketenpartijen worden getensiveerd.
Bovendien gaat Dijksma met de pluimveesector in gesprek over de naleving van de regels en verdergaande regels wat betreft diergezondheid en dierenwelzijn. De staatssecretaris stelt voor om eisen te stellen op het gebied van klimaatbeheersing (ventilatie), het verplichten van het gebruik van GPS op transportmiddelen (voor de lange afstand) en het verbeteren van transportcontainers.
Geconstateerde gebreken
Uit een steekproef bij 39 vrachtwagens met vleeskuikens bleek dat 3 procent van de kuikens omvangrijk vleugelletsel had, terwijl de grenswaarde 2 procent is. Ook kwam het gebruik van kapotte containers en het niet reinigen van containers voor.