‘Pluimveehouder dupe van nieuwe regels vervoer vaste mest’
Vanaf 1 januari 2015 moet iedere vrachtwagen, oplegger of container die gebruikt wordt voor transport van vaste mest worden voorzien van vaste GPS apparatuur. Dat staat althans in de ontwerpregeling die deze week bekend werd. Nu werken veel mesthandelaren nog met losse GPS apparatuur, maar dat mag straks niet meer omdat het fraudegevoelig kan zijn, blijkt uit onderzoek.
Bij mesthandel Oude Lenferink zijn de vrachtwagens al voorzien van vaste GPS apparatuur, maar de opleggers nog niet. Dit is de zoveelste kostprijsverhogende maatregel onder dit beleid. Bovendien is er niet goed over nagedacht, vertelt Oude Lenferink.
Wanneer we het heel druk hebben, huren we wel eens extra opleggers in en dat kan straks niet meer. Hiervan wordt de pluimveehouder de dupe. Het kan namelijk gebeuren dat een vleeskuikenhouder, die met een strakke planning werkt, straks de mest niet meer op tijd kwijt wordt omdat er te weinig opleggers beschikbaar zijn.
Nadelig voor diergezondheid
Wanneer er nog mest van de vorige koppel aanwezig is op een vleeskuikenbedrijf tijdens de opzet van de nieuwe kuikens, kan dit nadelige gevolgen hebben op de gezondheid van de kuikens. En dus voor een verhoging van het antibioticagebruik zorgen.
Oude Lenferink vraagt zich bovendien af wat de toegevoegde waarde van de maatregel is. Een creatieve mesthandelaar kan altijd wel wat bedenken om een dergelijke regel te omzeilen. Wij, mesthandel Oude Lenferink, hebben al zoveel geld gevesteerd in wet- en regelgeving en worden hier als mesthandelaar die volgens de regels werkt, weer door benadeeld, besluit hij.
Storingsgevoelig
Voor ons hebben deze aangescherpte regels weinig invloed, iedere vrachtwagen van ons is namelijk al voorzien van vaste GPS apparatuur, zegt Johan Mostert van mesthandel Mostert & van de Weg B.V. uit het Gelderse Nijkerkerveen in een eerste reactie. Hij is echter geen voorstander om GPS apparatuur ook vast aan een oplegger te koppelen, dit is storingsgevoelig, weet hij uit ervaring. Bovendien is het kostprijsverhogend.
Ook voor mesthandel Salomons uit het Overijsselse Hardenberg hebben de maatregelen weinig invloed. Zowel onze vrachtwagens als opleggers zijn al voorzien van vaste GPS apparatuur, vertelt Edwin Salomons. Het is alleen nog onduidelijk wat de kosten zijn van de koppeling tussen de GPS apparatuur van de vrachtwagen en de oplegger.
Daarnaast vervoeren wij alleen vaste mest en hebben daarom altijd dezelfde vrachtwagen voor iedere oplegger staan. Voor handelaren die ook drijfmest vervoeren ligt het anders omdat die met een vrachtwagen vaak wisselen van oplegger, aldus Salomons.