Meer concept pluimveevlees verkocht in 2013
Het marktaandeel voor concept pluimveevlees groeide daardoor van 6,3 procent in 2012 naar 9,1 procent in 2013. Veruit het meeste concept pluimveevlees verkochten supermarkten, voor 74,7 miljoen euro ten opzichte van 49,4 miljoen euro in 2012. Dit is een stijging van 51,2 procent.
Consumenten kochten voor 900,4 miljoen euro aan pluimveevlees in 2013 ten opzichte van 878,8 miljoen in 2012. Een stijging van 2,5 procent. Pluimveevlees is daarmee de enige vleessoort die groeit in Nederland. Van de andere vleessoorten werd minder verkocht in 2013.
Deze gegevens blijken uit de vierde editie van de Monitor Duurzaam Voedsel 2013, die staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken vandaag naar de Kamer stuurt.
Minder vlees
De Nederlandse consument at minder vlees in 2013, maar wel meer vlees van vleesconcepten. Hij besteedde in 2013 in totaal 453,9 miljoen euro aan concept vlees, 7,8 procent meer dan in 2012. Het marktaandeel conceptvlees in alle gemeten kanalen steeg van 8,4 procent naar 9,1 procent.
In de supermarkten steeg het marktaandeel van 9,4 naar 10,3 procent. In de buitenhuishoudelijke markt krijgt vlees, vleeswaren en vleesvervangers van concepten geen voet aan de grond. Het marktaandeel daalde nog verder van 1,6 naar 0,9 procent.
Vlees
Na de spectaculaire groei van vlees met een keurmerk in 2011 en 2012, als gevolg van een vervangingsstrategie bij enkele grote supermarkten, vlakte de groei in 2013 af naar 7,8 project. De stijging was vooral te danken aan scharrelkip met 1 ster Beter Leven in de supermarkten.
Kalfsvlees en rundvlees verloren licht terrein, terwijl varkensvlees met n of twee sterren Beter Leven en Milieukeur het verdringingseffect bij biologisch varkensvlees (min 14,4 procent) ruimschoots compenseerden. Ook kiest ruim n op de drie Nederlanders ervoor om niet elke dag vlees te eten.
Rechtstreekse verkoop kansrijk
De vleesschandalen in 2013 hebben nauwelijks invloed gehad op het koopvolume van de consument. Uit onderzoek blijkt wel dat de consument steeds meer behoefte heeft aan informatie over het product dat hij koopt. Daardoor krijgen nieuwe concepten een kans, zoals het groeiend aantal boeren dat rechtstreeks of via internet duurzaam vlees aanbiedt aan de consument.
Klik hier voor het rapport. Op pagina 37, 38 en 39 staan de bestedingen aan (pluimvee)vlees in Nederland.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: Rijksoverheid
Beeld: Ingrid Zieverink