‘Waardecreatie kip moet beter’
Vleeskuikenshouders produceren een gezond en lekker stukje vlees met een zeer lage foodprint. Een kuiken heeft veel minder voer nodig om een kilo te groeien dan bijvoorbeeld een varken daardoor wordt het milieu veel minder belast. Pluimveehouders moeten hier trots op zijn.
Het negatieve beeld wat Wakker Dier naar voren brengt over plofkippen is onjuist. Voor de pluimveevleesketen, inclusief de retail is het zaak burgers bewust te maken door ze te informeren over het kwaliteitsproduct kip.
Vaker een feestje vieren
We moeten daarbij vaker een feestje vieren, zei marketingdirecteur Erik Helmink van Schippers. Hij noemde de reclames van McDonald's een voorbeeld voor de pluimveevleesketen. In die reclames zie je altijd allemaal lachende mensen, mede daardoor heeft de fastfoodketen een goed imago en veel tevreden klanten, ondanks dat hun producten eigenlijk niet te eten zijn. Dit komt volgens hem door de hoge waardebeleving van McDonald's. Mensen associen de fastfoodketen met iets goeds.
Kip van morgen
Vleeskuikenhouder Jolanda van de Kruijs uit Swartbroek bij Weert vindt het belangrijk dat consumenten kunnen blijven kiezen welke kip ze kopen. Ze noemde als voorbeeld de kooieieren die in Nederland niet meer geproduceerd mogen worden. Veel leghennenhouders hebben daarom veel gevesteerd om de stallen om te bouwen maar leiden nu fors verlies omdat de prijs wie ze ontvangen voor hun (scharrel)eieren veel te laag is.
Eerst werd gezegd door onder meer supermarkten dat de pluimveehouder een eerlijke vergoeding zou krijgen, achteraf zijn de prijzen tot onder de kostprijs gedaald. Een zelfde scenario moet volgens Van de Kruijs voorkomen worden bij de Kip van Morgen. Volgens haar moet reguliere kip ook na invoering van de Kip van Morgen verkrijgbaar zijn in de supermarkt. Deze boodschap namen de aanwezige Anne-Corine Vlaardingerbroek, manager maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Jumbo supermarkten en RenWelpelo, manager kwaliteit en informatie Plukon Food Group mee naar huis.
Contact met afnemer
Een andere pluimveehouder vond dat er meer contact moet komen tussen de supermarkt en pluimveehouder. Hier staat Jumbo voor open. Jumbo heeft inmiddels gesprekken gevoerd met vermeerderaars en vleeskuikenhouders, zei Vlaardingerbroek.
Waardecreatie en communicatie moet leiden tot een winstgevende keten voor alle schakels. Hierin is het essentieel dat niet alleen pluimveehouders alle risicos dragen, volgens bestuursvoorzitter Theo Hoen van Vencomatic. Als voorbeeld noemde hij het Rondeel concept waarin stalinrichter Vencomatic eieren moest verkopen omdat andere partijen hier niet in durfden te stappen.
Toekomst
Vleeskuikenhouders moeten in de toekomst kunnen kiezen of ze kip volgens een concept gaan produceren of de Kip van Morgen voor de Nederlandse retail of gangbare vleeskuikens voor het buitenland, zei RenWelpelo van Plukon.