´Pluimveevlees concepten kunnen 13% groeien´
Dat noemt ABN Amro in hun vandaag verschenen rapport: Visie op de vleeskuikenhouderij. Buiten de EU groeit de markt sterk in volume. Hierbij is vooral de kostprijs van belang. Binnen de EU liggen kansen in het creen van waarde via vleesconcepten.
ABN AMRO ziet hier vooral ruimte in het verssegment door differentiatie in smaak, gezondheid en productiewijze. Bij de productiewijze spelen milieu en dierenwelzijn een rol. Vleesconcepten leiden tot meer toegevoegde waarde, een hoger maatschappelijk draagvlak van de hele kuikenvleesketen en kansen in een verzadigde Europese markt.
De internationalisatie van slachterijen kan volgens de bank helpen om marktpenetratie in andere EU-landen te vergroten. Door aanwezig te zijn in die landen, kan Nederlands kippenvlees mee worden genomen in het lokale vleesaanbod.
Inkomen daalde
Al drie jaar lang stijgt de prijs van kuikenvlees minder hard dan de voerprijs. Sinds 2010 steeg de prijs van voer met 36 procent en die van vleeskuikens met 18 procent.
In 2013 stegen de kosten van voer en de meeste overige kosten, zoals energie. De opbrengsten gingen ook omhoog, maar minder hard dan de kosten. Hierdoor daalde het inkomen uit bedrijf fors, naar gemiddeld 26.700 euro. Net als in 2012 moest er op het eigen vermogen worden ingeteerd.
Klik hier voor de visie van ABN Amro op de vleeskuikenhouderij.