NOP onderzoekt draagvlak voor gezamenlijke promotie legsector
Dat zei NOP-kringvoorzitter leghennenhouders Jan Willem Lagerweij dinsdagavond 22 april op de ledenbijeenkomst van LTO Noord vakgroep Pluimveehouderij in Apeldoorn. Eerder al werd bekend dat de eierhandelaren, verenigd in ANEVEI hoogstwaarschijnlijk een bijdrage leveren aan dit fonds.
Na het wegvallen van het productschap moet de pluimveesector de promotie voor eigen rekening nemen. Uit eerdere onderzoeken kwam naar voren dat pluimveehouders promotie belangrijk vinden. Maar ook dat ze willen dat iedere pluimveehouder hieraan bijdraagt.
Voldoende draagvlak
Vroeger werd de promotie gefinancierd uit geld van het productschap dat binnenkwam via heffingen bij pluimveehouders. Dat is komen te vervallen daarom wordt er nu een beroep gedaan op de solidariteit onder pluimveehouders, licht secretaris Alex Spieker van de NOP toe.
In de loop van het jaar moet duidelijk worden of er voldoende draagvlak is voor een gezamenlijk promotiefonds voor de legsector en hoe de promotiecampagne eruit komt te zien.
Vleessector
Eerder werd ook bekend dat de Nederlandse pluimveeslachterijen, verenigd in NEPLUVI in de vleessector hun verantwoordelijkheid nemen en de reclame voor kip gaan verzorgen. NEUPLUVI heeft inmiddels besloten door te gaan met de huidige reclamecampagne kip het meest veelzijdige stukje vlees.
Spieker hoopt verder dat meer vleeskuikenhouders lid worden van de stichting Kip Kiplekker, dat zich richt op de sectorpromotie voor de vleessector. Uit onderzoek blijkt dat 80 procent van de vleeskuikenhouders promotie belangrijk vindt, het aantal deelnemers van Kip Kiplekker blijft echter nog wat achter, verklaart Spieker.
Door promotie en reclames kan de Nederlandse pluimveesector een eerlijk verhaal vertellen aan de consument over hoe we in Nederland pluimvee houden, zodat de consument onze producten blijft kopen. Het imago van Nederlandse eieren en pluimveevlees is goed ondanks alle leugens die Wakker Dier vertelt in haar reclames over bijvoorbeeld gangbare vleeskuikens. Dat goede imago moeten we behouden en daarin is promotie essentieel, volgens de NOP secretaris.