Vijf procent wil switchen van voerfabrikant
Melkveehouders zijn het meest trouw zijn aan hun voerleverancier; nog geen drie procent is over een jaar waarschijnlijk niet of zeker niet klant meer. Bij varkenshouders is dit percentage, evenals bij de pluimveehouder, vijf procent.
Grootschalig voeronderzoek
In totaal hebben bijna 1.000 veehouders, waarvan 99 pluimveehouders tot nu toe aan het onderzoek meegewerkt. De Voermonitor 2014 is een grootschalig online voeronderzoek onder 17.500 rundvee-, varkens- en pluimveehouders en een initiatief van Geelen Consultancy. Vijftien voerleveranciers ondersteunen het initiatief.
Woensdag 2 april ontvangen veehouders nogmaals de digitale vragenlijst en kunnen ze deze, die dit nog niet hebben gedaan, invullen.
De resultaten van het onderzoek moeten er voor zorgen ervoor dat voerleveranciers nog beter hun best moeten doen. Elke voerleverancier ontvangt een rapport hoe men functioneert in vergelijking met de gemiddelde voerleverancier op al deze aspecten. Het onderzoek wordt elk jaar herhaald, zodat voerleveranciers vrij snel kunnen zien op welke aspecten voortgang is geboekt en op welke aspecten juist niet.
Tekst: Ruben van Boekel