20% consumenten wil meer betalen voor conceptvlees

Dat zei Wilbert Hilkens, sectormanager dierlijke sectoren van ABN AMRO. Hij presenteerde onlangs ABN AMROs rapport In Concept naar Consument, veranderende vleesmarkt kans voor ketens
De bank constateert dat Nederlandse vleeskuikenhouders niet meer kostprijsleider zijn in (West) Europa. In landen zoals Duitsland en Polen ligt de kostprijs lager. Daarom is het verstandig om naar alternatieven te zoeken. Ter nuancering droeg hij wel aan dat er sprake is van een grote variatie in kostprijzen en dat er een groep bedrijven is dat qua kostprijs nog wel kan meekomen.
Ondernemerskeuzes
De bank ziet kansen voor concepten. Met name grote efficit ingerichte vleeskuikenbedrijven kunnen hun kostprijsstrategie behouden. Vooral de kleine bedrijven met een hogere kostprijs kunnen dit niet jarenlang volhouden. Voor hun kan het interessant zijn om te gaan produceren voor een concept, beweert Hilkens. Een concept kan specifieke groepen consumenten bedienen.
Bij concepten is het van belang te sturen op volume. Het aanbod moet in overeenstemming zijn met de vraag. De bank vergeleek verschillende bestaande concepten op punten zoals consument waarde beleving, productierisico, ketenafstemming, kopieerbaarheid, smaak en marktomvang.
Vooral een goede ketenregie is belangrijk, zegt Hilkens. Vertrouwen in elkaar als ketenspelers en een hoge bezettingsgraad in een slachterij slachterij is essentieel. Ook moet een concept een behoorlijke marktomvang hebben om succesvol te worden.
Consument vraagt meer
Consumenten die bereid zijn meer te betalen voor vlees van een concept vragen meer informatie. Ze zijn geteresseerd in de smaak, gezondheid, houderijvorm en herkomst. Het vertrouwen in vlees is ook van belang, de controle moet door derden gebeuren.
Supermarkten willen een zekere toelevering en onderscheidingsvermogen in het vleesschap, maar ook voor dubbeltje op de eerste rij zitten, stelt Hilkens. Maar met een concept kan een supermarkt zich ook onderscheiden. Daarom is het van belang dat een vleeskuikenhouder nadenkt of hij vlees voor een bepaald concept wil produceren dat alleen in n supermarkt verkrijgbaar is.
Duitsland
Zowel in Nederland en Duitsland is onderzoek gedaan onder consumenten. Nederlanders vinden smaak en gezondheid de belangrijkste eigenschappen. Duitsers vinden herkomst belangrijker dan Nederlanders, ze willen graag vlees uit hun eigen deelstaat.
Hier kunnen vleeskuikenhouders en slachterijen in het oosten van Nederland wellicht op inspelen door bijvoorbeeld de Saksische kip aan te bieden in de de van oudsher Saksische deelstaten Nedersaksen, Noordrijn-Westfalen, Sleeswijk-Holstein, Saksen-Anhalt en Saksen.deelstaat Nedersachsen.
Klik hier voor het rapport van ABN AMRO.