Plukon schoolt marketeers Albert Heijn
Dat zei Peter Poortinga namens Plukon gisteren op het seminar Weten is eten, vertrouwen als voeding voor de onderbuik van ABN Amro in Rotterdam. Poortinga discussieerde onder andere met filosoof Bas Haring en Wilbert Hilkens van ABN Amro over de vertrouwensrelatie tussen voedselproducenten en consumenten.
Biologisch, scharrel en Volwaard
Plukon levert aan Albert Heijn de concepten biologisch, Volwaard, scharrel, De kip van morgen en het traditionele segment. De kuikenslachter kwam er echter achter dat de marketeers de verschillen niet kende tussen de concepten. Om deze concepten te kunnen laten groeien en daardoor meer marge te kunnen maken, moet dat goed worden uitgelegd aan consumenten. Wij hopen met onze actie een paar paginas in Allerhande (magazine van Albert Heijn, red.) te krijgen over de verschillen tussen kip. Consumenten weten daar veel te weinig van", aldus Poortinga.
Kloof consumenten en producenten
De actie van Plukon staat symbool voor de kloof tussen producenten en consumenten. Volgens filosoof Bas Haring draait het vooral om vertrouwen. "Vertrouwen in voedsel is een ongelijkwaardig vertrouwen. Die van een klein individu tegenover een grote industrie. En dan is een klein probleempje zoals paardenvlees in rundvlees direct een groot probleem. Want er is niets mis met paardenvlees en je wordt er niet ziek van."
Drastische openheid
Doordat de sector te weinig transparant is, nodigt dat volgens Haring ook uit om vanuit de industrie soms een loopje te nemen met de regels. "Maar wat nu als er per ongeluk iets fout gaat? Dan moeten consumenten dat gewoon accepteren. Dat kunnen de mensen op straat erg slecht", meent Haring. Hij pleit daarom voor een drastische openheid vanuit de sector, zodat het niet langer onduidelijk is hoe iets wordt geproduceerd en dan vergeven burgers de sector hun fouten ook makkelijker.
Geen kleinschaligheid
Kleinschaligheid ziet Haring niet als oplossing. "Het is wel hip bij consumenten, maar dan kunnen we wereldwijd alle monden niet voeden. De afstand tot voedsel is wel erg groot, dus daar moet de sector wel aan werken." Pluimveehouders kunnen daar ook aan bijdragen, door stallen open te stellen en bijvoorbeeld via socialmedia direct met de consument te communiceren en te laten zien wat er gebeurd. Zelfs Wakker Dier kan dan worden getrotseerd meent Mark Jansen van het CBL, zoals onlangs gebeurde met de discussie rondom de koekrik.